De 'zwarte doos' op het Stationsplein.
De 'zwarte doos' op het Stationsplein. Foto: Bastiaan Miché

Hilversum trekt knip voor citymarketing 2019

Cultureel

HILVERSUM - De maatschappelijke en de politieke kritiek op de citymarketingorganisatie mag dan niet van de lucht zijn: het college van burgemeester en wethouders blijft vol inzetten op de stichting die Hilversum op de kaart moet zetten. Dat blijkt uit het besluit om de subsidie van 850.000 euro te verstrekken.

Citymarketing is een proces van de lange adem. Dat hebben onder meer kwartiermaker Anne Visser van de Stichting Hilversum Marketing, citymanager Kjeld Vosjan en wethouder Wimar Jaeger onafhankelijk van elkaar verklaard.

Het jaar 2018 was er een van opbouwen, de organisatie in de steigers zetten en netwerken op te bouwen om in de komende jaren echt slagen te kunnen maken. Het beeld dat naar buiten kwam, was er een van een dure hobbyclub waar het personeel met elkaar overhoop lag en er niets concreets uit de vingers kwam. Dat leidde tot een hausse aan kritiek en vragen.

Het college stelt dat citymarketing zeker drie jaar de tijd moet krijgen om te ontluiken. Zij ziet argumenten genoeg om koers te houden, zoals op 6 december 2017 is besloten door de meerderheid van de raad. "Ondanks de uitloop van de oprichtingsfase in het eerste half jaar laat SHM zien dat zij de afgesproken activiteiten conform de zes kerntaken realiseert", schrijft Jaeger. "Daarmee is de basis voor SHM gelegd en kan in 2019 de verdere opbouw van de organisatie en de ontwikkeling van de kerntaken worden gecontinueerd", is het vervolg van de wethouder.

Uit de krant