Harmen Lamme en Peter de Wal: 'Vroeger had Hilversum dik veertig herenmodezaken. '
Harmen Lamme en Peter de Wal: 'Vroeger had Hilversum dik veertig herenmodezaken. ' Foto: Bastiaan Miché

Harmen van der Heijden gaat dicht en wordt Van der Heijden Mannenmode

Bedrijven

HILVERSUM - Het is druk geweest afgelopen weekend, vertelt medewerker - 'maar ik speel de baas' - Peter de Wal dinsdagmorgen in herenmodezaak Harmen van der Heijden. Druk doende heeft hij contact met de verschillende leveranciers voor de laatste bestellingen. Nog een paar maanden en dan is het ook voor hem klaar.

De winkel aan de 's-Gravelandseweg heet vanaf het nieuwe jaar namelijk Van der Heijden Mannemode, met Jack Hendriks als nieuwe eigenaar. Voor de huidige eigenaar, Harmen Lamme (71), is het - helemaal nu ook De Wal de pensioengerechtigde leeftijd heeft bereikt - 'mooi geweest'. De winkel krijgt daarom een nieuwe look, maar behoudt de bekende en vertrouwde merken, wordt aan klanten benadrukt. Tot die tijd zijn er flink wat aanbiedingen.

Met Lamme en De Wal verdwijnen er twee bekende gezichten uit de Hilversumse detailhandel. Lamme opende zijn eerste winkel met mooie en wat duurdere herenkleding op 29 augustus 1973 in het toen splinternieuwe Hilvertshof. Nog geen jaar later kwam De Wal bij hem in dienst. Hoe heeft die laatste het zo lang volgehouden? "Ik heb dit echt met heel veel plezier gedaan. En kijk: verkopen is simpel, maar wat ik graag doe is de mensen adviseren. Zo krijg je trouwe klanten die hier al jaren komen."

De winkel was maar liefst 25 jaar een vertrouwd gezicht in het Hilvertshof, maar verhuisde eind vorige eeuw naar de Gooische Brink. Vijf jaar terug sloot die zaak de deuren. De vestiging aan de 's-Gravelandseweg was er toen ook al twintig jaar en was vanaf dat moment nog de enige locatie. "Ik was jong en ondernemend en kon niet goed overweg met werkgevers", vertelt Lamme over het begin van zijn onderneming. "En het Hilvertshof was het eerste echt grote overdekte winkelcentrum van Nederland met 125 winkels en op de eerste zaterdagen 100.000 bezoekers."

Overigens verkocht Lamme jarenlang ook damesmode, vooral de jassen van het merk Blueberry waren in trek, weet de ondernemer nog. Maar met de verhuizing naar de Gooische Brink was daar geen ruimte meer voor. "We spreken nu nog vrouwen die dat jammer vinden. Mijn eigen vrouw draagt nog dingen van toen."

Gek is hij altijd geweest van de collecties uit Engeland en Italië. Juist de combinatie van die twee zorgde voor het succes van de herenmodezaak. Maar de interesse in mode is sterk afgenomen, constateert Lamme. "Dat merk je aan het aanbod. Vroeger had Hilversum dik veertig herenmodezaken. Die zijn allemaal weg."

Het was dan ook niet eenvoudig om een opvolger te vinden, maar uiteindelijk werd met Hendriks een waardige opvolger gevonden. "Hij past in deze winkel", zegt De Wal. "Zo eindigt het verhaal zoals het 45 jaar is geweest: uniek."

Uit de krant