De eerste Mediamiles-routesteen ligt sinds dinsdag op het Stationsplein.
De eerste Mediamiles-routesteen ligt sinds dinsdag op het Stationsplein. Foto: Bastiaan Miché

Media Mile moet openbare ruimte spannender maken

Cultureel

HILVERSUM - De eerste stap is gezet om de media en haar geschiedenis te zien en vooral te ervaren in Hilversum. Op het Stationsplein ligt de eerste opvallende gele steen van de Media Mile. Hoogstpersoonlijk timmerde wethouder Wimar Jaeger van Media en Cultuur de routesteen netjes in de grond. Wat hem betreft is dit de aftrap van een 'fantastische belevenis' en wordt de openbare ruimte er een stuk spannender op.

Op 27 februari vindt de officiële opening van de eerste fase van de Media Mile plaats. Dat valt samen met de start van 'Hilversum 100 jaar Mediastad'. Dit toeristische wandelrondje langs de belangrijkste trekpleisters op het gebied van mediacultuur is 4,8 kilometer lang. "Mensen kunnen interactief verhalen ophalen door de hele stad", klinkt de wethouder enthousiast.

Muren
"We hebben hier veel mediahistorie en de omroepen zitten hier. Die zitten allemaal achter muren. Wat we met de Media Mile proberen, is die muren weghalen en laten zien wat er is gebeurd en gebeurt en dat ook nog eens de stad in trekken", is de toevoeging.

App
Te beginnen met het stuk vanaf het Stationsplein naar Beeld en Geluid op het Media Park. In dit stuk van ongeveer een kilometer lang ligt de focus op het roemrijke verleden. Dat wordt zichtbaar met mediatechnologieën. Wandelaars volgen de gele stenen en met gebruik van een app komen de Media Milewandelaars langs de hotspots, zoals Jaeger onder andere het Muziekcentrum van de Omroep, het Marktplein, de Kerkbrink en het Stationsplein, noemt.

Werk in uitvoering
Langzaam de route opbouwen, is het devies. Al zegt de wethouder dat de Media Mile nooit af is, omdat het 'werk in uitvoering' blijft. Daarmee bedoelt hij dat de beelden, fragmenten en digitale content per periode wisselen. "Dan is er een reden om terug te keren en de route nog eens te wandelen", vult stadsregisseur Mireille Steur-de Berg van Hilversum Marketing Jaeger aan.

Assepoester
Op de Schoolstraat, het eerste deel van de Koninginneweg en de Lage Naarderweg komen de eerste 55 slimme lantaarnpalen te staan. Het college heeft dinsdag het krediet hiervoor beschikbaar gesteld. Volgens Jaeger passen deze als het muiltje van Assepoester bij de interactieve route, omdat hiermee ook nieuwe mediatoepassingen in de openbare ruimte kunnen worden gerealiseerd.

Sensoren
Eind maart moeten deze palen er komen. "Via sensoren kan content gedeeld worden met inwoners die dat willen. Er is van alles mogelijk en dat maakt de Media Mile eindeloos interessant", luidt zijn uitleg.

Uit de krant