Naast een voorstel voor huurcompensatie moeten nog wel veel gebreken verholpen worden in het Noordse Bosje.
Naast een voorstel voor huurcompensatie moeten nog wel veel gebreken verholpen worden in het Noordse Bosje. Foto: © Bastiaan Miché

Huurteam Hilversum ziet kentering bij woningcorporatie

Buurt & wijk

HILVERSUM Betonrot in de balkonstructies, wankele galerijen en vele gebreken in nieuwbouwcomplexen of transformatieprojecten. De Hilversumse woningcorporaties hebben er weleens beter op gestaan dan de laatste periode. Hoewel er veel aan te merken is op de houding van de corporaties ziet het Huurteam Hilversum een kentering komen. Een positieve. En dat mag ook weleens gezegd worden.

Om precies te zijn hebben de Hilversumse huurteamconsulenten Henk Scheffer en Erik de Lange het over het Noordse Bosje II en de Dasselaarstraat. Beide complexen van de Alliantie kwamen in juli in het nieuws. Het eerste gebouw zat na de oplevering in maart vol met bouwgebreken. Bewoners klaagden steen en been, maar hadden het gevoel geen gehoor te vinden bij de woningcorporatie.

Tijdens de enorme hoosbui van vrijdag 12 juli was er een grote lekkage in het complex aan de Dasselaarstraat, het gebouw dat eind vorig jaar is opgeleverd en onderdeel is van het herontwikkelingsproject in Noord. Het regenwater zorgde in menig huis voor veel schade.

Schot in de zaak
Voor het eerst is het huurteam zelf benaderd door de Alliantie. Na de berichtgeving in deze krant over bewoners die klaagden over de vele gebreken in hun nieuwe woning aan het Noordse Bosje II kwam er schot in de zaak. De Alliantie was zelf in de telefoon geklommen en heeft het huurteam uitgenodigd om met elkaar naar passende oplossingen te zoeken voor de huurders. Een positieve ommezwaai, zo geven de consulenten aan. Dat betekent voor hen een direct aanspreekpunt en zij hebben een constructieve houding geconstateerd bij de corporatie om de problematiek zo goed mogelijk op te lossen.

Dik 900 euro
Scheffer zegt dat er nette voorstellen liggen, zoals bijvoorbeeld voor het Noordse Bosje II, een kantoorpand dat getransformeerd is naar een wooncomplex met 53 appartementen. Momenteel ligt er een voorstel op tafel. De Alliantie, die aangeeft met betrokkenen te praten hierover, komt met een compensatie van 30 procent van de gemiddelde huur (515 euro). Dat houdt in dat de huurders 153 euro per maand terugkrijgen. Dit gaat over de periode van intrek tot aan 1 oktober. "Dat is voor sommigen toch dik 900 euro", meldt Scheffer. Niet alle bewoners zijn blij met het uitgangspunt van de gemiddelde huur. Daarnaast is er bij huurders gesteggel gaande over de ingangsdatum.

In de tussentijd zijn alle klachten geïnventariseerd door een aanspreekpunt. Volgens het huurteam en diverse bewoners moet er nog veel gebeuren, maar is in ieder geval bij de huurconsulenten de indruk dat er serieus werk van gemaakt wordt. Ook omdat er al diverse zaken zijn aangepakt, waaronder de garage. "Wij hebben met alle bewoners persoonlijk contact en lossen in overleg met hen de gebreken op", laat de Alliantie weten.

Druk op de ketel
Diezelfde constructieve opstelling zien Scheffer en De Lange bij de Dasselaarstraat. Mede dankzij de inspanningen van het SP-meldpunt huurklachten is hier druk op de ketel komen te staan, zo merken de heren op. Inmiddels trekt de Alliantie ook hier de knip. "De schade die de bewoners hebben opgelopen wordt grotendeels vergoed", zegt De Lange. "Voor bewoners die geen verzekering hadden op het moment van het extreme noodweer hebben wij bij hoge uitzondering een expert ingeschakeld. De expert heeft de schade vastgesteld en de Alliantie heeft het bedrag uitbetaald. Ook heeft de Alliantie bewoners geholpen die op een of andere manier problemen hadden met hun verzekeraar", vertelt de corporatie. "Het eigen risico dat bewoners hebben op hun inboedelverzekering vergoeden wij niet."

Overigens meent de Alliantie genoeg maatregelen te hebben genomen zodat deze lekkage bij extreem noodweer niet nog eens kan plaatsvinden. Het huurteam heeft daar een andere mening over.

Uit de krant