Buurt meldt zich massaal aan bij busremisestichting
<SCRIPT SRC="//secure.adnxs.com/ttj?id=5226589&cb=[CACHEBUSTER]&referrer=gooieneembode.nl&pubclick=[INSERT_CLICK_TAG]&postcode=120" TYPE="text/javascript"></SCRIPT>
De Stichting BOB-H verspreidt de koemnde tijd 20.000 flyers in Oost.
De Stichting BOB-H verspreidt de koemnde tijd 20.000 flyers in Oost. (Foto: © Bastiaan Miché)

Buurt meldt zich massaal aan bij busremisestichting

  Buurt / wijk

HILVERSUM - Het aantal aanmeldingen bij Stichting Betrokken Omwonenden Busremise Hilversum (BOB-H) stijgt explosief. Dat is meteen een goede graadmeter dat er veel steun is voor het idee om het Hilversumse Central Park te realiseren op het huidige terrein van Connexxion aan de Larenseweg. “Het gaat waanzinnig”, zegt mede-oprichter Henri van IJken. “Soms zitten we op meer dan 75 mensen per dag die zich inschrijven.”

En dan liggen er nog 20.000 flyers klaar die de stichting heel binnenkort gaat verspreiden. De ledenteller staat volgens Van IJken nu zeker al op vijf- tot zeshonderd. De verwachting is dat de stichting straks zeker de duizend leden aantikt als alle flyers in de brievenbussen zijn beland. "En het loopt nu al storm", aldus de Hilversummer.

Het verzet in Oost tegen de plannen voor zo’n driehonderd woningen met een hoogte tot 25 meter op het complex aan de Larenseweg is groot. Veel bewoners zitten niet te wachten op nog meer stenen en op nieuwe bewoners. Het schuurt op veel vlakken al behoorlijk in de openbare ruimte. De roep om meer groen is al tijden hoorbaar. Dat staat ook genoteerd in de Gebiedsagenda 1221, de inventarisatie van wensen van onder meer bewoners en ontwikkelaars voor de hele spoorzone. Daar past het idee van de Hilversumse versie van het New Yorkse park juist heel goed in.

Volgens Van IJken is de actiebereidheid onder de omwonenden groot. Als de bouwvergunning wordt aangevraagd, dan dreigt een massaal bezwaar. De buurt is bereid tot de Hoge Raad te gaan en dan kan het zo tien jaar gaan duren voordat het eindoordeel is geveld. “Zover is het nog niet”, benadrukt Van IJken. 

Stikstofdiscussie
De Hilversummer, bewoner van de Larenseweg, pakt liever door op de positieve ontwikkeling: het idee van een Central Park net over het spoor landt goed. Bij de stichting komen veel goede reacties binnen. Van bijvoorbeeld grootouders die daar graag met de kleinkinderen willen wandelen. Het creëren van groen zou de gemeente weleens nodig kunnen hebben in de hele stikstofdiscussie. Eerst compenseren en dan pas bouwen, is het credo. “Waar wil je in Hilversum anders compenseren?”, is de vraag die Van IJken stelt. Het Hilversumse Central Park zou vanuit dat perspectief daarom best eens gaan kunnen slagen.

Daarvoor moet de grond wel in handen komen van de gemeente. Dat moet te doen zijn via grondruil, meent Van IJken, maar daar denkt de gemeente heel anders over. Vanuit het raadhuis komt dat er op verzoek van de stichting een gesprek is geweest met mensen van de stichting, de projectontwikkelaar en de gemeente. 

Geen realistisch scenario
Hierin heeft BOB-H grondruil voorgesteld, maar dat is geen realistisch scenario, vindt de gemeente. "In de Gebiedsagenda 1221, tot stand gekomen na een intensief participatietraject, is de ambitie uitgesproken om naast extra openbaar groen en behoud van werkgelegenheid ook betaalbare woningbouw toe te voegen in de wijk", meldt de gemeente. "De busremise is in de Gebiedsagenda benoemd als een van de locaties waar woningbouw wordt ontwikkeld. Daarnaast is de locatie in eigendom van een projectontwikkelaar. Een uitruil betekent niet alleen minder woningbouw in 1221 voor woningzoekenden met een kleine beurs, maar betekent ook dat de gemeente Hilversum de ontwikkelaar moet uitkopen, compenseren en elders een locatie moet bieden."

Met het idee van een Hilversums Central Park willen de initiatiefnemers problemen oplossen. Zo gaat het park de Larenseweg en de Geuzenbuurt verbinden. Dat betekent ook dat er ruimte komt voor de bewoners van de Geuzenweg om hun achtertuin te bereiken, waardoor ze daar bijvoorbeeld hun auto kwijt kunnen zodat er ruimte ontstaat in de nu smalle en overvolle weg. Met het oog op ecologie wil de stichting tevens een vijver realiseren in het park, die kan dienen als opvangvijver voor regenwater, waardoor de fiets- en Beatrixtunnel niet meer onderlopen als het hard regent.


<SCRIPT SRC="//secure.adnxs.com/ttj?id=5226589&cb=[CACHEBUSTER]&referrer=gooieneembode.nl&pubclick=[INSERT_CLICK_TAG]&postcode=120" TYPE="text/javascript"></SCRIPT>
Meer berichten
<SCRIPT SRC="//secure.adnxs.com/ttj?id=13371746&cb=[CACHEBUSTER]&referrer=gooieneembode.nl&pubclick=[INSERT_CLICK_TAG]&postcode=120" TYPE="text/javascript"></SCRIPT>