Tijdens project Stad en Lande zijn 73 woningen, waaronder de Erfgooiersstraat, verduurzaamd. Dat ging niet overal vlekkeloos.
Tijdens project Stad en Lande zijn 73 woningen, waaronder de Erfgooiersstraat, verduurzaamd. Dat ging niet overal vlekkeloos. Foto's: © Bastiaan Miché

Veel klachten bij bewoners Erfgooiersstraat op verduurzamingsoperatie

Buurt / wijk

HILVERSUM - Menig bewoner van de eengezinswoningen aan de Erfgooiersstraat is het zat. Het verduurzamen van de huizen door de Alliantie verloopt allesbehalve naar hun zin. Maatwerk ontbreekt en er zijn veel klachten over de communicatie van de woningcorporatie, de kwaliteit van het werk en de klachtenafhandeling. "Ik hoef geen paleis, maar wil gewoon mijn woning terug", stelt bewoonster Marjon Knollenburg.

Nee, de bewoners zijn absoluut niet tegen het project Stad en Lande, waarbij de Alliantie de woningen aan de Erfgooiersstraat (38-92 en 35-57), Jacob Peelstraat (1-26) en Stad en Landestraat (1-8) verduurzamen, waaronder beter isoleren. Dat het stook- en energiekosten scheelt, zien zij als een grote plus. 

Waar het in de ogen van de bewoners fout gaat, is de manier waarop de werkzaamheden zijn gebeurd. Daar is weinig inbreng van de huurders mogelijk. "Bewoners hebben maar te accepteren wat er gebeurt", melden buurtbewoners Hans den Uyl en Knollenburg. Nu de oplevering nadert, zijn er nog tal van klachten, veroorzaakt tijdens de werkzaamheden, die niet naar tevredenheid zijn opgelost. "Wij worden van het kastje naar de muur gestuurd zonder dat er iets mee gebeurt. We voelen ons totaal niet serieus genomen", aldus de bewoners.

Witte afdekplaat
Knollenburg heeft voorbeelden te over. Volgens de modelwoning zou zij voor één groot raam krijgen. Dat zijn nu kleinere ramen geworden. Op de donkere houten schrootjes in de woonkamer is een witte afdekplaat bevestigd op de plek waar vroeger de ventilatie zat. Zo zit er ook een rvs-afdekknop op het aanrechtblad, nadat de aannemer het leidingwerk vervangen heeft. In een brief van de corporatie leest Knollenburg dat dit een oplossing is die naar tevredenheid is afgehandeld.

Ze moet hard lachen om die zin. Ze kan een nieuw aanrechtblad krijgen, maar daarmee ziet ze wel af van de rest van de klachtenafhandeling. Volgens Knollenburg is haar dat medegedeeld. De Alliantie laat zich, ondanks dat er naar gevraagd is, niet over uit.

(Tekst gaat verder onder de foto)


Een witte afdekplaat op een blauwe muur.

Want de lijst met klachten is lang bij haar. Buurman Den Uyl zegt dat er veel meer bewoners zijn met klachten over de gedane werkzaamheden. Velen in de straat hebben te maken met bijvoorbeeld beschadigd schilder- en behangwerk, slecht afgewerkte doorvoeren van leidingen en aftimmerwerk en het soms gedeeltelijk isoleren van de vloeren. De algemene stelling in de straat is wel dat het bij Knollenburg het ergst is. Daar is de waslijst het grootst, zoals koven die zijn aangebracht, maar die niet goed gekit zijn of maar half geverfd, ramen op de eerste verdieping die volledig naar binnen klappen als Knollenburg ze openzet en een toiletbril die er met een slijptol vanaf is gehaald. 

Lekkage
Daarnaast is er volgens de bewoonster veel schade geweest door lekkage, heeft de aannemer het laminaat beschadigd en is er boven een muur verschoven doordat boven op het dak een hele tijd een pallet met oude dakpannen heeft gestaan. Volgens de corporatie heeft de aannemer gemeld dat de binnenmuur niet verschoven is.

De Alliantie geeft aan dat het verduurzamingsproject van de 73 woningen ingrijpend is voor de bewoners. In het algemeen zijn de bewoners heel tevreden over de uitvoering en het resultaat. Dat dingen niet overal vlekkeloos zijn verlopen, erkent de corporatie, maar in overleg met de bewoners en de aannemer wordt naar een passende oplossing gezocht. "Zo hebben we in de afgelopen jaren honderden woningen verduurzaamd in Hilversum-Noord", meldt de woningcorporatie verder.

Vaak fout in de uitvoering
De bedoelingen van de woningcorporatie om de woningen te verduurzamen en ze onder meer te voorzien van betere isolatie zijn goed, meent Erik de Lange, consulent van Huurteam Hilversum. Alleen gaat het vaak fout in de uitvoering. Met name het gebrek aan maatwerk. "In de praktijk komen ze toch in de problemen omdat ze standaarddingen gaan doen bij bewoners in huis, die daar niet passen. Uiteindelijk beland je in een welles-nietesspelletje", is zijn lezing. "Gooi er nog een paar centen tegenaan in plaats van brieven te blijven schrijven", aldus de huurconsulent.

Uit de krant