Het maandelijkse senioren eetcafé is standaard volgeboekt.
Het maandelijkse senioren eetcafé is standaard volgeboekt. Archieffoto's: Bastiaan Miché

Vergrijzing in Hilversumse Meent: wat zijn de gevolgen?

Buurt / wijk

HILVERSUM De combinatie van de vergrijzing, een niet passend woningaanbod en een lage bereidheid om buiten de wijk te verhuizen is een bedreiging voor de leefbaarheid in de Hilversumse Meent. Dat concludeert Vilans, de landelijke kennisorganisatie voor langdurende zorg, in een onderzoek naar de kansen en bedreigingen van de verschillende ontwikkelingen in deze vergrijsde wijk.

Het rapport Ouder worden in de Hilversumse Meent (kan niet zonder jonger) wordt vrijdag om 16.00 uur in wijkcentrum de Kruisdam gepresenteerd. Daarin staan de resultaten van een onderzoek naar de gevolgen van vergrijzing van de wijk, waarin nu 33 procent ouder is dan 65 jaar en 43 procent ouder dan 55 jaar. 

Centrale vraag in het onderzoek was: Wat is er aan initiatieven, processen en voorzieningen nodig leefbaar en aantrekkelijk te houden voor oud en jong? Uiteindelijk resultaat moet zijn: een plan voor de nabije toekomst van de Meent. Tijdens de presentatie wordt het rapport ook aangeboden aan de wethouders Wimar Jaeger en Karin Walters.

Brede invalshoek
Gekozen is voor een brede invalshoek. Aan de orde komen onderwerpen als wonen en huisvesting, gezondheid en zorg, dementie, mantelzorg, mobiliteit en veiligheid, voorzieningen en bereikbaarheid, sociale samenhang en eenzaamheid, activiteiten en initiatieven, de rol van de wijkorganisatie en het wijkcentrum en - niet onbelangrijk - de relatie tussen jongere en oudere generaties.

De onderzoekers stellen in hun rapport dat de Meent 'een goed leefbare wijk' is en goed tot uitstekend scoort als het gaat om ‘bewoners’, ‘veiligheid’ en ‘fysieke omgeving’. De vergrijzing heeft nu een positief effect op het 'sociaal kapitaal' in de wijk, de bewoners van de Meent zijn betrokken bij de wijk en hun buurtgenoten. 

Kruisdam
Over wijkcentrum de Kruisdam, de plek waar de meeste activiteiten zijn, is niet iedereen even enthousiast. De uitstraling is niet aantrekkelijk en sommigen voelen zich er niet welkom. "Het aanbod in de Kruisdam is meegegroeid met de bezoekers en er mogen wel wat meer activiteiten plaatsvinden die voor iedereen leuk zijn, aldus verschillende respondenten", schrijven de onderzoekers. "De Meentwerf (zie foto hieronder) wordt door enkelen gezien als een mooie aanvulling op het huidige wijkaanbod."

(Tekst gaat verder onder de foto)


Verder zijn er zorgen als het gaat om goede zorg, voorzieningen, veiligheid en vooral woningen. Zo is er, stellen de onderzoekers, sprake van een 'mismatch' tussen het woningaanbod en de huidige populatie van de Meent. Veel mensen wonen in huizen die niet geschikt zijn voor hun levensfase, wat eenzaamheid en onveilige situaties met zich mee kan brengen. 

Mensen wonen in ééngezinswoningen met verschillende verdiepingen waarvoor zij eigenlijk te oud zijn. Daardoor kan niet alleen het onderhoud van die woning een te grote opgave worden, ook loopt een oudere bewoner in een niet passende woning een groter risico wat betreft ongelukken (vallen van trap of in badkamer) binnenshuis.

Nieuwbouw
Omdat de woningmarkt muurvast zit en de bewoners wel graag in de Meent blijven wonen, is nieuwbouw nodig om de doorstroom te bevorderen. "De nieuwe woningen dienen bestemd te zijn voor senioren en verenigen bij voorkeur wonen en zorg met elkaar", aldus Vilans. "Dit woon-zorgcomplex dient centraal in de wijk te komen zodat de bewoners gebruik kunnen (blijven) maken van de voorzieningen in de Kruisdam en het winkelcentrum."

Daarnaast ontstaat door de toenemende ziektelast onder ouderen, in combinatie met het langer thuis wonen, meer druk op zowel de formele als de informele zorg in de wijk. "Om het mantelzorg- en vrijwilligerspotentieel op pijl te houden, is het belangrijk dat de sociale cohesie tussen 'jong' en 'oud' versterkt wordt. Tot slot komt de verkeersveiligheid in de Meent door de vergrijzing onder druk te staan. Ouderen zijn per afgelegde kilometer vaker betrokken bij een verkeersongeval dan andere bevolkingsgroepen."

Uit de krant