Nu nog een zandbak. Vanaf 24 maart moet er een veiligere kruispunt zijn gerealiseerd.
Nu nog een zandbak. Vanaf 24 maart moet er een veiligere kruispunt zijn gerealiseerd. Foto: © Foto Miché / Bastiaan Miché

Klus Kleine Drift-Zuiderweg van start gegaan

Buurt / wijk

HILVERSUM - Gele verkeersborden overal. Een omleidingsroute. De klus op de Kleine Drift is begonnen. Na 24 maart moet het hier écht beter zijn.

Werklui zijn momenteel driftig bezig om het veelbesproken kruispunt veiliger te maken. Hoewel de buurt denkt dat er een betere oplossing is, ligt de weg toch open. Op de plek waar fietsers en voetgangers nu nog even een geïmproviseerde weg moeten nemen, moet vanaf dinsdag 24 maart een nieuw kruispunt zijn; één waar de mix aan verkeersdeelnemers elkaar vooral beter ziet.

De buurt was overrompeld. Dat de beruchte kruising op de Kleine Drift en Zuiderweg op de schop ging, was omwonenden niet bekend. Dat zij samen met de gemeente, Bruisend Hart, de politie Midden-Nederland en de provincie Noord-Holland voor deze oplossing hebben gekozen, leidt nog steeds tot irritatie bij Bewonersvereniging Ooosterspoorplein en omgeving. Of dit nu wel in goed overleg tot stand is gekomen, blijft een welles-nietsspelletje en voer voor beide partijen.

Het verandert niets aan de werkzaamheden die in volle gang zijn. De man in de graafmachine is dinsdag druk doende. Op de Kleine Drift staat een groot driehoek van hekken: van een paar meter voor de ondernemingen tot ver op het Oosterspoorplein. 

Grote rood-witte blokken aan de kant van de Kleine Drift en de Zuiderweg zijn de markers van een fietspad dat naar de tunnel leidt. Deze nieuwe situatie is voor velen wennen, Diverse fietsers stappen af of gooien nog net hun stuur naar rechts om de afdaling in te kunnen zetten.

Het is een tijdelijk gegeven, want één van de gevaarlijkste kruispunten wordt nog net voor de start van de HOV-klus - die start maandag 30 maart - aangepakt. Het stopverbod gaat weg, De rode rijloper wordt meer uitgebogen naar de Zuiderweg. De gedachte hierachter is dat het verkeer aan beide zijden van de strook beter zicht krijgt op het (fiets)verkeer uit de Zuiderweg. 

Daarnaast komen er nieuwe verkeersdrempels. Deze komen veel dichter op de rode fietsstrook te liggen. Het gemotoriseerd verkeer moet dan afremmen en omdat zij korter op de rijloper zitten, moet de snelheid er meer uit dan in de oude situatie het geval was.

Uit de krant