Afbeelding
Foto: © Foto Miché / Bastiaan Miché

'Ruime meerderheid omwonenden HOV-werk (zeer) tevreden'

Buurt / wijk

De meeste omwonenden van de Oosterengweg - waar momenteel de megaklus voor de HOV-busbaan plaatsvindt - ervaren weinig tot geen overlast. Dat blijkt uit onderzoek door aannemer BAM onder 111 respondenten. 

Ondanks een heftige start met sloopwerk en het inrichten van een forse bouwplaats op de ringweg in Hilversum, laat dit eerste onderzoek naar omgevingstevredenheid positieve cijfers zien. BAM voert dit onderzoek viermaal per jaar uit.

Van de 111 respondenten die zich als deelnemer hebben gemeld, woont de meerderheid rond de bouwplaats. Van hen is 53 procent tevreden met de manier van werken en maar liefst 37% meldt zeer tevreden te zijn. De tevreden deelnemers geven aan weinig tot geen overlast te ervaren. Door de corona-uitbraak zijn er nauwelijks verkeersproblemen. 

Ook de nette bouwplaats, de vriendelijke verkeersregelaars, het respect voor de bouwvakkers en de open, persoonlijke communicatie vallen op. De meeste waardering gaat uit naar de tijdelijke overweg bij de Mussenstraat en de voetgangersoversteek op de Oude Amersfoortseweg. Voor fietsers en voetgangers blijft het gebied daardoor, ondanks alle werkzaamheden, goed toegankelijk. 

Slechts 10 procent is op dit moment ontevreden. Genoemd worden onder meer de smalle voetpaden (waardoor voetgangers nu gedwongen worden elkaar voorrang te geven), overlast van geluid door kranen met rupsbanden, stof en stuifzand en ongewenst vrachtverkeer door de wijk. Irritatie is er vooral over automobilisten die te hard rijden of ten onrechte gebruikmaken van de tijdelijke overweg.

Verbeterpunten
Niet alle punten kunnen direct verholpen worden. Een proef met een bredere voetgangersoversteek op de Oude Amersfoortseweg liet zien dat dit onmiddellijk tot onveilige situaties leidt. Fietsers voelden niet langer de noodzaak om af te stappen en er probeerde zelfs een automobilist over te steken. 

Als BAM medio juli klaar is met het aanbrengen van de CSM-wanden, dan verdwijnen de rupskranen en daarmee ook de bijbehorende, onaangename geluiden. Om stuifzand tegen te gaan zijn er gedeeltes geasfalteerd. Er wordt gesproeid met water en zo nu en dan wordt een glazenwasser ingezet om de ramen te lappen. Extra bebording en extra communicatiemiddelen moeten automobilisten en vrachtwagenchauffeurs ertoe dwingen zowel de wijk als de tijdelijke overweg te mijden. 

Uit de krant