Wethouder Scheepers (links) sprak in maart 2019 al uitgebreid met omwonenden van de kleine spoorbomen.
Wethouder Scheepers (links) sprak in maart 2019 al uitgebreid met omwonenden van de kleine spoorbomen. Foto: Bastiaan Miché

Nieuwe werkgroep praat nu over ontwerp gesloten kleine spoorbomen

Buurt / wijk

HILVERSUM - Wie dacht dat het laatst woord over de kleine spoorbomen gezegd is, heeft het mis. Na meerdere klankbordgroepen in het leven te hebben geroepen over wat er nu moest gebeuren met het drukke en onveilige kruispunt is er nu één opgericht waarin bewoners met de gemeente praten over het ontwerp voor de kleine spoorbomen. De overgang gaat volgend jaar dicht voor gemotoriseerd verkeer.

Politiek gezien ging het er vorig jaar april en begin mei hard aan toe. Niet dat de raadsfracties tegen het besluit waren om de verkeerssituatie bij de kleine spoorbomen veiliger te maken en af te sluiten voor auto’s. Het heikele punt was vooral dat kiezen voor de zogeheten KL29-variant directe gevolgen heeft voor andere wegen zoals de Johannes Geradstweg. 

Een meerderheid van de gemeenteraad (coalitie versus oppositie) stemde in met sluiting van de in Hilversum bekende spoorwegovergang. Volgend jaar gaat de kruising op de schop en moeten er gescheiden voetgangers- en (brom)fietspaden komen. Tevens moeten de nood-en hulpdiensten er nog overheen kunnen. 

Aanliggende straten

Dat is hoe het speelveld er nu bij ligt. Inmiddels is de nieuwe klankbordgroep al bijeen gekomen. Afgelopen donderdag heeft de bewonersclub voor het eerst met elkaar gesproken. Het doel van deze nieuwe klankbordgroep is om met de gemeente plannen uit te werken voor de spoorwegovergang én de aanliggen straten. De delegatie uit de buurt denkt mee en geeft advies over het veiliger maken van kruispunten omliggende straten.

“Het is de bedoeling om zo gezamenlijk tot een voorstel te komen over de inrichting van de overweg bestaande uit de twee wegkruisingen aan beide zijden van de spooroverweg en de inrichting van de Noorderweg tussen de Larenseweg en de Simon Stevinweg”, laat de gemeente weten in een persbericht. Tevens denkt de werkgroep mee over aanvullende kleine maatregelen in de wijk om de verkeersveiligheid te verbeteren. 

Wijkexpertise

Wethouder Arno Scheepers (Stationsgebied) gaf de aftrap voor de bijeenkomst en gaf aan dat de expertise in de wijk zelf zit. “Ik ben erg blij met de nieuwe werkgroep”, stelt de VVD’er. “Niemand kent de verkeerssituatie rond de kleine spoorbomen beter dan de buurtbewoners. Hun kennis en ervaring zijn heel belangrijk voor het college om een goed besluit te nemen over de inrichting van de overweg en de omliggende straten. Ik kijk uit naar de adviezen.”

Maatregelen aan de Johannes Geradtsweg komen in deze groep overigens niet aan bod. De gemeente zit al even om de tafel met een delegatie van deze straat, die faliekant tegen het sluiten van de kleine spoorbomen zijn, omdat het dan nog drukker wordt op hun straat. Hoewel de liberaal al tijdens die bewuste raadsvergadering van mei zei direct in gesprek te gaan met de bezorgde bewoners van bovengenoemde straat heeft de raad hem dat ook opgedragen door de motie Johannes Geradtsweg leefbaar na sluiting kleine spoorbomen aan te nemen. 

Eindresultaat

Op donderdag 18 februari vergadert de groep opnieuw. Het  streven van de gemeente is om rond de zomer klaar te zijn met het voorstel. Daarna presenteert de gemeente het eindresultaat aan buurtbewoners en andere Hilversummers die hier belangstelling voor hebben. Zodra het college van burgemeester en wethouders akkoord is met het voorstel legt zij dit voor aan de raad voor besluitvorming en financiering. 

In overleg met spoorwegbeheerder ProRail wordt de uitvoering van de werkzaamheden gepland. Mede vanwege het tijdig aanvragen van een Haagse subsidie moest de gemeente vorig jaar al een besluit nemen over de kleine spoorbomen. Dat had ook te maken met het ruim van tevoren aanvragen van een treinvrije periode bij de spoorse organisaties. Zo is de uitleg van Scheepers steeds geweest. Daarom kon er niet gewacht worden op de mobiliteitsvisie waar verkeerswethouder Annette Wolthers mee bezig is. De gemeente meldt dat de verwachting nog altijd is dat de werkzaamheden aan de kleine spoorbomen gepland staan in 2022.

Uit de krant