Burgemeester Broertjes van Hilversum en Pier Eringa van ProRail deelden flyers uit.
Burgemeester Broertjes van Hilversum en Pier Eringa van ProRail deelden flyers uit. Foto's: Bastiaan Miché

Pas op: flitscamera's bij spoorwegovergangen Hilverum

Buurt / wijk

HILVERSUM - Wie de komende maand de spoorwegovergangen aan de Soestdijkerstraatweg en Hoge Larenseweg (kleine spoorbomen) oversteekt terwijl de rode lichten nog knipperen, krijgt eerst alleen nog een waarschuwende brief. Maar vanaf mei worden er boetes uitgedeeld.

Donderdagmorgen was rond half negen de 'feestelijke' opening van deze zogenaamde flitscamera's, een landelijke primeur. Onder meer burgemeester Pieter Broertjes van Hilversum en directeur Pier Eringa van ProRail waren van de partij. Boa's van ProRail deelden ondertussen flyers uit om de mensen in de buurt en het verkeer op de hoogte te stellen.

Boa's
Bij de kleine spoorbomen hangen vier camera's, die van de Soestdijkerstraatweg telt er twee. Wie door die camera's betrapt wordt, kan rekenen op een forse boete. Voor automobilisten is dat 230 euro, voor brommerrijders 160 euro en voor fietsers/voetgangers 90 euro. Die laatste groep moet dan wel worden betrapt door boa's. De camera's zijn niet zo ingericht dat zij gezichten kunnen herkennen. 

Overigens bekijkt een tussenpersoon van ProRail of de boete voor de automobilist/brommerrijder terecht is voordat deze wordt opgestuurd. Het systeem is immers door het vervoerdersbedrijf ontwikkeld en staat - in tegenstelling tot de flitspalen van het Openbaar Ministerie bij stoplichten - nog in de kinderschoenen. Het moet zich eerst nog even bewijzen.

Gevaarlijk
De kleine spoorbomen staan erom bekend dat veel verkeer de spoorbomen al passeert terwijl de lichten al of nog branden. Ook donderdagmorgen is dat het geval, al zijn veel verkeersdeelnemers op hun hoede voor de gele hesjes. Toch blijkt eens te meer dat de spoorwegovergang een gevaarlijk verkeerspunt is. Voetgangers, (brom)fietsers en auto's komen samen en bovendien gaan de spoorbomen continu omlaag. 

Dat ziet ook verkeerswethouder Floris Voorink. Hij benadrukt dat het hem niet om boetes gaat - zowel de gemeente als ProRail zien daar geen cent van terug - maar om een veilige overgang. De volgende stap - na de camera's is wat hem betreft - een structurele oplossing. Daarover komt binnenkort meer duidelijkheid, meent de wethouder, al zeggen anderen donderdagochtend dat een fietstunnel onder het spoor door de beste oplossing lijkt.

Van belang is vooral, vindt Voorink, dat mensen beseffen hoe gevaarlijk het is om het spoor over te steken met de spoorbomen niet geheel omhoog. "En natuurlijk zijn ze heel vaak dicht, ik heb hier zelf ook heel wat uurtjes staan wachten. Maar ik kan het nog navertellen."

1000 euro boete
Overstekende fietsers die voor de spoorbomen wachten en er (mogelijk vanwege de aanwezigheid van de gele hesjes) niet aan denken om met het rode licht de overgang over te steken, vinden de proef met camera's prima. Een enkeling vindt het boetebedrag wel wat hoog, maar ook zij erkent het gevaar. Een andere man vindt het goed plan. "Gewoon 1000 euro boete geven. Dan ben je meteen van het probleem af", zegt hij.

Sluipmoordenaar
Volgens Pier Eringa van ProRail is de beste oplossing het afsluiten van de overgang. Maar ook hij snapt dat beide kanten van Hilversum met elkaar verbonden moeten blijven. "Ik kan me voorstellen dat het vervelend is om hier te moeten wachten, maar ik kan me niet voorstellen dat je door rood licht gaat. Het gaat landelijk dertig keer per jaar grandioos mis en maar liefst 300 keer per maand net goed. Dat is ook 300 keer dat de machinist zich een hoedje schrikt. Je moet respect hebben voor het spoor en de trein. Want de trein is een sluipmoordenaar."

Uit de krant