Voor sportscholen was het snel schakelen. Het roer moest om. Nu de sporter nier meer naar de gym toe kan, is nu het motto dat de gym naar de klant komt. Alleen staat de trainer nu niet meer voor een groep. Hij of zij staat voor de camera. Online-video's worden massaal gemaakt om zo de sporter op zijn of haar wenken te blijven bedienen.

Zo ook bij de Hilversumse sportscholen. Bij Burning Heart bieden ze zestien trainingen per week en de trainingen zijn gevarieerd: van onder meer (kick)boksen, krachttraining met lichaamsgewicht tot kinderwork-outs en bootcamps. "Dat is best wel veel", beaamt Daphne de Jong van de sportschool die is gevestigd in Kerkelanden. "Maar normaal gesproken hebben we ook een vol rooster en we hebben toch niets anders te doen", voegt ze er grappend aan toe.

Sligro

Begin vorige week kwam ze met haar met Jerry terug van een vakantie. De verbouwing van de sportschool was net klaar en ze besloten er even een weekje tussenuit te piepen. Bij terugkomst zag de wereld er ineens heel anders uit. De deuren moesten dicht en was het zoeken naar alternatieven. Vanaf hun vakantieadres was al veel geregeld. Nu draaien ze al zes dagen volle bak met digitale lessen. Dat ze zeker tot en met maandag 6 april dicht moeten blijven, is een bittere pil, al is er volledig begrip voor het belang van deze maatregel. Bij een blik op de nabijgelegen Sligro, die net zoals de Hocras tijdelijk open is voor particulieren, ontstaat er een dubbel gevoel. "Het lijkt wel of het daar gratis is zo druk is het", meldt de personal trainster. 

Mensen in beweging krijgen en houden is het idee. De lessen van Burning Heart zijn live. Op deze wijze is er een goed beeld te krijgen van wie er kijkt dan wel meedoet. De kijkers kunnen immers reageren. "Dat creëert toch een gevoel van saamhorigheid en er moet ook gelachen worden. Van die filmpjes moet je ook blij worden en willen we de mensen een beetje positiviteit meegeven", meldt De Jong. 

Intensiteit

Vrijdagmiddag verzorgen trainer Twan Cornelissen en zijn assistente Kiki een online kickbokstraining van een half uur. De vorige training van 45 minuten was toch wat lang, meldt de trainer, terwijl hij Kiki - en hopelijk de nodige anderen aan de andere kant van de lijn - opwarmt met het commandospel. Later gaat de intensiteit omhoog met combinaties van stoten, trappen en knieën. Ondertussen razen de blauwe duimpjes over het beeldscherm heen en reageert iemand op een van de social mediakanalen met: 'Was na vijftien minuten dood, hahaha.' Het is de nieuwe werkelijkheid voor veel sportscholen nu.

Het bereik van de filmpjes is behoorlijk groot. De Jong vertelt dat de eerste digitale work-out - vorige week woensdag - binnen een mum van tijd meer dan vierduizend kijkers had. "Het is bizar. We hebben ons daar echt over verbaasd", zegt de personal trainer. "We hebben echt geen idee wat ermee gaat gebeuren en hoe vaak ernaar gekeken wordt. We hopen dat iedereen lekker meedoet", klinkt het enthousiast.

Lichaamsgewicht

Bij Van Hellemond Sport geven ze net op een andere manier invulling aan de digitale sportbegeleiding. De sportschool met twee filialen in Hilversum en één in Naarden biedt de klanten één op één contact met een personal trainer, zo meldt Pascalle van Hellemond. Hierdoor krijgt de sporter desgevraagd per mail gepersonaliseerde trainingen voor thuis. "Wil je een work-out op alleen lichaamsgewicht of juist een schema waarbij je gebruik maakt van eigen aangeschafte fitnessmaterialen?" Dit behoort allemaal tot de mogelijkheden.

n deze tijden is het zo goed mogelijk zichtbaar zijn, vertelt Van Hellemond. "Je moet creatief zijn nu. Meer kun je niet doen", meldt ze. Aanwezig zijn voor de sporters is het devies. Naast de hierboven genoemde optie staan ook diverse trainers - van bijvoorbeeld de fitnesscoaches tot aan de karateleraar - voor de camera om de leden aan het bewegen te krijgen of ze van tips te voorzien. Tevens kunnen de leden via de sportschool inloggen en honderd lessen Les Mills volgen zonder registratie. Degene die hier interesse in heeft, moet dat per mail kenbaar maken en dan krijgen ze de link toegestuurd.

Beide dames merken op dat de betrokkenheid van de leden heel groot is. Dat is mooi om te zien, constateren de twee onderneemsters.