Vorig jaar is er voor 20 miljoen euro uitgegeven aan cadeaukaarten door inwoners van 't Gooi. Daar boeren bijvoorbeeld VVV, Bol.com en Zalando goed bij. De gedachte bij initiatiefnemers Deborah den Dulk (zij heeft een evenementen- en managementbedrijf) en John Keunen (ceo van GROUPCARD) is dat er met de GooischePas een paar procent direct naar de lokale ondernemers toe kan. 

Als de regionale cadeaukaart 10 procent weet te scoren dan levert dat jaarlijks al 2 miljoen euro op, waarvan 40.000 euro naar het goede doel kan, want 2 procent krijgt een maatschappelijke bestemming. Dat zijn nu de lokale zorghelden. Zij kunnen dan bij een van de deelnemende ondernemers een cadeautje aanschaffen.

Verrassender

"Met de GooischePas help je meer partijen", aldus Den Dulk. Keunen vult haar aan dat inwoners hiermee hun blijk van waardering kunnen laten zien. Met deze cadeaukaart willen de initiatiefnemers het leuker, verrassender en loyaler maken. "Meer binding met de lokale ondernemer en sparen voor een ander maakt het leuker", zegt hij. 

Het idee van de GooischePas bestaat al dik een jaar. Al eerder waren er plannen om de kaart te lanceren, maar het juiste moment was daar nog niet voor. Nu is besloten om de GooischePas versneld op de markt te brengen, zodat de winkeliers die nu in zwaar weer zitten wat meer omzet hebben. De GooischePas start met dertig deelnemende ondernemingen met het zwaartepunt in Hilversum, aldus Den Dulk en Keunen. Zij verwachten een domino-effect en denken dat snel meer ondernemers zich zullen melden.

Gebruiksvriendelijk

Stichting Centrum Hilversum omarmt de cadeaukaart. Centrummanager Kjeld Vosjan bevestigt deze lezing. De ondernemers zien een mooi collectief middel waardoor zij omzet kunnen genereren en waarmee nu ook de lokale zorg gesteund wordt. "Wij geloven in het groeimodel van dit initiatief. Groot voordeel is ook dat ondernemers er weinig omkijken naar hebben en dat is wel een belangrijke voorwaarde voor ondernemers: het moet gebruiksvriendelijk zijn", meldt Vosjan.

Doordat je het geld in de eigen gemeente of regio houdt, ontstaat er ook lokale saamhorigheid. De huidige crisis maakt dat zichtbaar. Keunen spreekt van het 6G-netwerk: goed geld geven, geeft gebonden geluk, is de zin die hij vervolgens aanhaalt. Als inwoners van 't Gooi hun geld besteden bij de lokale ondernemer dan kan deze ook weer euro's terugstoppen in de maatschappij. Als voorbeeld geeft de ceo het sponsoren van de lokale voetbalclub. De grote ondernemersjongens van deze wereld zijn eerder geneigd hun sponsorgeld te geven aan topsport, zoals betaaldvoetbalorganisaties of de Formule 1, dan aan een plaatselijke vereniging.

Sinds woensdag 1 april is de GooischePas aan te schaffen. De cadeaukaart is vooralsnog alleen digitaal. In een later stadium komt er ook een fysieke pas. Via www.degooischepas.nl kan de consument een algemene card kopen. Maar het is ook mogelijk om een pas te kopen voor één specifieke ondernemer.