Het geld lokaal blijven uitgeven en daarmee de plaatselijke winkeliers ondersteunen. Deze gedachte past binnen de denkwijze van de Gooische Pas, die sinds gisteren op de markt is. Nog meer werk maken van het huidige onlineplatform lijkt een logische vervolgstap als alles straks weer normaal is.

"Ik denk dat het straks een stap verder gaat", meent Kjeld Vosjan. "Het assortiment van de lokale winkels komt online en het is belangrijk dat je dat goed zichtbaar hebt, zodat de consument online bijvoorbeeld paracetamol, kleding en schoenen kan bestellen", luidt zijn vervolg. Van belang is dan dat er een goede, duurzame bezorgingsdienst komt. Vosjan oppert dat de bestellingen per fiets gedaan kunnen worden. "Dan hoeft het product geen 500 kilometer, maar nog maar 5 kilometer af te leggen."

Nadat het kabinet op zondag 15 maart strengere coronamaatregelen aankondigde waardoor de horeca direct de deuren moest sluiten, heeft de stichting snel een onlineplatform opgericht met als doel de inkomstenverliezen te verkleinen, de voorraden niet weg te hoeven gooien en de klanten, die vooral thuiszitten, toch nog te kunnen bedienen. 'Centrum Hilversum komt naar je toe' is het motto. 

In eerste instantie was er een horecatak. Op www.centrumhilversum.nl hebben diverse horecaondernemers zich gemeld en is te zien bij welke eetgelegenheden online besteld kan worden. Een week later kwam daar ook een categorie voor retailers bij, die nu hun producten eveneens aan huis bezorgen. Inmiddels zijn er 72 ondernemingen te vinden op dit platform: 28 horecazaken en 44 winkeliers.