Na een brainstormsessie is het idee geboren om leren en bewegen te combineren. Hoe? Door filmpjes te plaatsen op social media. Op Facebook legt buurtsportcoach Mark de 'bewegelijke rekenmachine' uit. Voor deze activiteit, bedoeld voor kinderen van zeven tot negen jaar, is niet meer nodig dan een pen, papier, dobbelstenen en plakband. 

De twee dobbelstenen worden gegooid, een rekensommetje bedacht en op de papiertjes met nummers en tekens wordt de som met het lichaam gemaakt. "Je kunt de 'rekenmachine' ook verspreiden door de woonkamer en de 'toetsen' met het puntje van je neus in te drukken. Veel plezier met rekenen en bewegen", zwaait Mark vrolijk gedag. Zijn bewegelijke rekenmachine is een voorbeeld van een activiteit die je voor verschillende leeftijden kunt aanbieden, kwestie van de sommetjes moeilijker maken.

Andere manier

Normaal gesproken motiveren Mark en zijn collega-buurtsportcoaches kinderen in de wijk. "Maar ja, de gymzalen zijn dicht en de sportvelden verboden voor groepjes, dus we moeten het beweegprogramma op een andere manier aanbieden. Kinderen die normaal bij ons bewegen kunnen nu via filmpjes op Facebook en Instagram leren en sporten mooi combineren." 

Bewegend leren is tweeledig, legt Van Ekelenburg uit; kinderen krijgen nu thuisonderwijs en bewegen minder dan ze op school doen. De buurtsportcoaches maken de combinatie met de nadruk op bewegen want, zo benadrukt de Van Ekelenburg, zij zijn natuurlijk geen groepsdocenten. Maar van bewegen weten ze alles. "Juist nu we de afgelopen weken worden beperkt in onze bewegingsruimte is het belangrijker dan ooit." 

Selma Volk, Bink pedagogisch coach, weet waarom. "Naast dat bewegen je ontwikkeling stimuleert, draagt voldoende bewegen bij aan een gezond gewicht. Bewegen geeft iedereen, dus ook kinderen, nieuwe energie en meer plezier. Dus ook meer energie en plezier in het leren. Het kan voor ouders een strategie zijn om samen met hun kind bewegen in te zetten om hem of haar aan het leren te krijgen."

Afgeslankte vorm

Bewegen voor de computer kan zeven dagen per week gedurende de coronacrisis. Reken-, taal- en algemene ontwikkelingoefeningen worden wekelijks afgewisseld. Als 'gewoon' sporten weer mogelijk is, gaan de onlinefilmpjes wel door, maar in afgeslankte vorm. "Inmiddels hebben we al veel kinderen bereikt en wordt ons onlineprogramma steeds bekender. Buurtsportcoaches houden via appgroepjes contact met ouders en scholen en kunnen ze via die kanalen ook wijzen op de sportfilmpjes op Facebook en Instagram. Voor de concentratie en afwisseling is even in actie komen heel belangrijk en ouders kunnen hun kinderen daarvoor enthousiasmeren", aldus Van Ekelenburg.

Naast dit programma wordt er achter de schermen hard gewerkt aan het samenstellen van een sporttasje voor de minima. "Er zijn gezinnen waar geen laptop aanwezig is en geen geld om sportattributen aan te schaffen. Het tasje gaan we vullen met een springtouw, stoepkrijt en beweegkaarten die door onze sportcoaches zijn ontwikkeld en een Gruffalo-prentenboek. We beginnen met tweehonderd stuks. We doen dit niet alleen, maar samen met Sportservice ’t Gooi en de gemeente Hilversum. Vandaag zijn de bestellingen geplaatst en we proberen de tasjes voor volgende week bij de gezinnen te hebben, zodat kinderen sportief en positief de meivakantie in kunnen gaan", besluit Van Ekelenburg.