Dat stelt D66-raadslid Marianne van Vliet voor. De Democrate slingert vanavond tijdens de digitale raadsvergadering de discussie aan over het (volledig) elektrisch gaan rijden van het doelgroepenvervoer. Dat is ook het moment om dit te doen, aangezien Hilversum vanavond een klap geeft op het voorstel Doelgroepenvervoer. De gemeenten in deze regio zijn namelijk voornemens het Wmo- en leerlingenvervoer te bundelen én zelf uit te voeren vanuit de Regio Gooi en Vechtstreek.

Amendement

Als het doelgroepenvervoer toch in de handen komt van de gemeentes zorg dan meteen dat de wagens elektrisch zijn, is de oproep van Van Vliet. Dat heeft zij vastgelegd in een amendement. Hierin roept ze het Hilversumse college van burgemeester en wethouders op om zich in de regio sterk te maken voor deze vorm van verduurzaming. Naar eigen zeggen kan D66 rekenen op de steun van Hart voor Hilversum, GroenLinks. de ChristenUnie en Leefbaar Hilversum. 

"Als het mogelijk is om vanaf juli 2021 alleen met elektrische bussen in het openbaar vervoer te rijden dan moet dat ook voor het doelgroepenvervoer mogelijk zijn", is de lezing van Van Vliet. "De regio Gooi en Vechtstreek moet het goede groene voorbeeld blijven geven door ervoor te zorgen dat het doelgroepenvervoer sneller uitstoot-vrij is dan in 2030.”

Hart voor Hilversum

Hart voor Hilversum (HvH) laat in een persbericht weten het voorstel vanavond te gaan steunen. Dat de gemeenten het doelgroepenvervoer in eigen hand nemen, vindt Hilversums grootste politieke partij (qua stemmen bij de gemeenteraadsverkiezingen in 2018) een goede stap. De markt moet het doelgroepenvervoer niet meer doen, is de stelling. 

"De afgelopen jaren hebben we gezien dat het vervoer vaak te wensen over laat voor onze inwoners", meldt Hart voor Hilversum-raadslid Regie Redmeijer. "Juist vaak de inwoners die afhankelijk zijn van dit vervoer om bijvoorbeeld naar het ziekenhuis te gaan of naar school. De marktwerking in deze komt onze inwoners maar ook de werknemers niet ten goede."

Acht redenen

In totaal ziet de fractie acht goede redenen om deze politieke stap te zetten. Daarin noemt zij ook het feit dat er er duurzame taxi's komen. Tevens verwacht HvH dat de Wmo- en leerlingentaxi's op tijd zijn, dat het werken met vast gezichten prettig is; '80 procent van de chauffeurs zijn in vaste dienst', aldus de partij. Ander voordeel moet zijn dat de centrale en de bestuurders de regio en de wegen kennen. Daarnaast zijn de kernwoorden betrouwbaar, servicegericht met ondersteuning op reizen via de OV-fiets en zorgt de nieuwe situatie voor continuïteit voor gebruikers en medewerkers. "Niet elke paar jaar een andere vervoerder", is het commentaar.

Tot slot meent HvH dat er op deze manier sprake is van een slimmere inzetbaarheid van medewerkers. Dat zorgt voor kostenbesparing en meer variatie voor de medewerker. En, is de verwachting dat de klachtenafhandeling fatsoenlijker geregeld is en een stuk helderder is voor de inwoners. "We hopen dat we daarmee onze inwoners betere, betrouwbare en bekwamere dienstverlening kunnen bieden als het gaat om het doelgroepenvervoer", besluit Redmeijer.

Geen coalitiefeest

Het doelgroepenvervoervoorstel is geen coalitiefeestje. Zo laat de VVD weten niets te zien in de inbesteding van het doelgroepenvervoer. "Wij wijzen op de verschillende wijze waarop aanbesteed kan worden, waar prijs een ondergeschikte rol kan spelen en waar zelfs prestatieprikkels in de gunningscriteria kunnen worden meegenomen met het oog op kwaliteit. Dat is echter in het proces voorafgaand aan dit voorstel niet door De Regio onderzocht", zo schrijven VVD-raadsleden Freek Reijmerink en Hidde Fennema op de partijwebsite.

Zij vervolgen: "Alleen de mogelijkheid tot inbesteding is uitgewerkt. Dit terwijl wij met dit plan vervoersdiensten onttrekken aan de markt waar diverse bedrijven beschikbaar zijn om deze diensten te leveren. Pas door het verzet in de verschillende gemeenteraden heeft de Regio alsnog een onderzoek gelast naar de mogelijkheid tot aanbesteden, maar het geselecteerde adviesbureau heeft voor dat onderzoek minder dan twee weken de tijd gehad."