De focus moet meer en meer komen te liggen op wat er nu allemaal wél kan in tijden van de pandemie. De behoefte naar reuring, zo constateren wethouder Gerard Kuipers (D66) van Cultuur en Economie en Jeroen Kreijkamp (directeur Stichting Hilversum Marketing). Dat hebben bijvoorbeeld de horecaondernemers laten weten. Zij zijn heel blij dat ze sinds 1 juni weer de deuren van hun etablissementen open mogen doen en gasten kunnen verwelkomen op het terras, maar zij missen levendigheid in Hilversum.

Vanaf nu moet er al sprake zijn van ontmoeting en vermaak, want het extra zomerprogramma met enkel kleinschalige evenementen loopt eigenlijk al, meent Kreijkamp. Hij hoopt qua weer op een goede zomer, zodat Summer in the City hopelijk tot eind september kan duren en waardoor ook de ondernemers wellicht iets van hun misgelopen omzet kunnen inhalen. Dinsdag heeft het college van burgemeester en wethouders besloten dat Hilversum een financiële bijdrage levert van 30.000 euro. Daar komt nog eens 15.000 euro bij van Stadsfonds Hilversum. Met die steun is de Hilversum Marketing-directeur heel content.

Kleinschalig

Met het aanbod, dat de hele zomer nog wordt aangevuld, krijgen de inwoners de kans om hun eigen woonplaats te ontdekken op bijvoorbeeld cultureel en culinair gebied. Kreijkamp en Kuipers zeggen dat de kleinschalige activiteiten, evenementen waar een vergunning voor nodig is mogen pas na 1 september, verspreid zijn over het hele dorp, of stad, zoals zij zeggen. 

De Kwekerij op het Stationsplein is een belangrijke plek binnen Summer in the City, maar juist om de activiteiten klein en coronaproof te houden vinden ook in Oost, Noord, Kerkelanden, de Meent en op nog meer locaties vakantiezaken plaats. In het centrum komen snel de druktemeters te hangen zodat Hilversummers en bezoekers kunnen zien of het slim is of niet om naar het winkelhart te komen. Verder doet Kuipers, net zoals burgemeester Pieter Broertjes dat al vaker heeft gedaan, een beroep op ieders verantwoordelijkheid binnen de anderhalvemetersamenleving.

Medio juni deed de Taskforce Anderhalve Meter een oproep om ideeën te pitchen voor zomerse activiteiten. Daar zijn volgens Kuipers tussen de vijftien en twintig reacties opgekomen, waarvan een aantal is opgenomen in het programma, dat is te raadplegen op www.livehilversum.nl.