Met veel animo en interesse werden maandag de plannen voor het Stationsplein besproken in het raadhuis.
Met veel animo en interesse werden maandag de plannen voor het Stationsplein besproken in het raadhuis. Foto: Bastiaan Miché

Veel en diverse input tijdens inloop Stationsgebied

Buurt / wijk

HILVERSUM - Moet Hilversum wel een tunnel aanleggen op de Schapenkamp zodat voetgangers rustig kunnen oversteken als het Stationsgebied straks helemaal is aangepakt? Niet alleen de kosten zijn een groot punt van aandacht, maar ook wat de aanleg hiervan allemaal teweegbrengt.

Dat bleek maandagavond tijdens de inloop in het raadhuis. Inwoners, ondernemers en andere belangstellenden konden naast meer informatie inwinnen ook hun mening geven over hoe het Stationsgebied eruit moet komen te zien. Hilversum heeft twee modellen gepresenteerd voor het stedenbouwkundig plan: De Passage en de 7 Straatjes.

Met zo'n tachtig tot negentig bezoekers blikte de gemeente terug op een redelijk goed bezochte bijeenkomst. Veel aandacht ging er naar de verkeersoplossingen. Twijfels zijn er bij de bezoekers ook, net zoals bij de politiek, over de verdiepte ligging van de Schapenkamp. Deze is opgenomen in model De Passage. Het financiële plaatje en de gevolgen van de aanleg zijn de grootste bezwaren, al klinken ook berichten door dat een autoluwe ruimte veel voordelen biedt aan voetgangers en fietsers.

(Tekst gaat onder foto verder.)

Beide modellen gaan uit van een andere inrichting. Al bleek wel dat er veel verschillende meningen zijn. De gemeente heeft maandag veel input gekregen. De kleinschaligheid van de 7 Straatjes spreekt veel mensen aan, evenals de twee looproutes. Maar bezoekers gaven ook aan dat er met de grote gebouwen meer kwaliteit gerealiseerd kan worden voor onder andere wonen met binnentuin en balkons. Anderen vinden kleinere gebouwen weer beter passen bij Hilversum.

En dan is er ook nog een heel ander idee: Jacqueline van Oostveen heeft zelfs een derde variant ingediend. De Hilversumse ziet amper verschil tussen de twee modellen van de gemeente, waardoor er eigenlijk niet veel te kiezen is. "Mijn idee bestaat namelijk uit één mooie grote architectonische toren, die zichtbaar is vanuit heel Hilversum als baken voor het centrum. Een groene, duurzame toren met media-allure. Onder dit gebouw kunnen de auto's en taxi's kort parkeren. Helemaal bovenin natuurlijk de skybox, zodat je over heel Hilversum kunt kijken. In het midden is een groot, groen, open en duurzaam leefpark. Je komt immers naar de tuinstad. Met een mooie waterpartij in het midden", is de korte uitleg van haar model.

Het is nu aan de gemeente om van alles chocola te maken. En hoe nu verder? In november neemt het college van burgemeester en wethouders een besluit op basis van alle reacties. Dan wordt duidelijk of Hilversum gaat voor De Passage of de 7 Straatjes. Dat model laat de gemeente uitwerken in een stedenbouwkundig plan. In november start ook het participatieproject rondom het beeldkwaliteitsplan. In het eerste kwartaal van volgend jaar valt het besluit over het stedenbouwkundig plan.

Online reageren op de modellen blijft mogelijk tot maandag op www.hilversum.nl/stationsgebied

Uit de krant