Tijdens festivals, zoals Hilversum Alive, is het idee dat bezoekers betalen met de Gooische Pas.
Tijdens festivals, zoals Hilversum Alive, is het idee dat bezoekers betalen met de Gooische Pas. Foto: Bastiaan Miché

Initiatiefnemers willen zich met voordeelpas niet beperken tot Hilversum

Bedrijven

HILVERSUM - Als je een voordeelpas op de markt wil brengen dan moet je je niet beperken tot enkel Hilversum. Een regionaal initiatief is in dit geval veel beter. Het mes snijdt aan meerdere kanten als je zo’n pas breder aanvliegt.

Het vergroot de aantrekkelijkheid voor inwoners en bezoekers van het Gooi en daarmee kan het ook een toeristische meerwaarde zijn. Hier werken Hans Hensen, Els Terlien en Deborah den Dulk hard aan.

“Soms moet je klein beginnen maar groter denken”, aldus de initiatiefnemers. “Met de naam Hilversum beperk je het omzetgebied alleen tot Hilversum. Andere plaatsen in het Gooi hebben daar geen profijt van. Door groter te denken blijft de mogelijkheid open voor een regionaal systeem. Nu kunnen de inwoners van de andere gemeenten in hun eigen woonplaats terecht en in Hilversum, maar ook omgekeerd.”

Als voorbeeld noemt Hensen het Singermuseum in Laren. Met slechts een Hilversumpas kunnen Hilversummers daar niet terecht. Met een Gooische Pas wel. Bij festivals is deze pas aan te schaffen en daarmee kunnen de bezoekers hun transacties verrichten.

Sociale cohesie
En zo zijn er nog heel veel combinaties denkbaar. De voordelen zijn legio. Zo noemen de initiators het bevorderen van de sociale cohesie, een efficiëntere en effectievere uitvoering van gemeentelijke regelingen en meer mogelijkheden voor ondernemers. "Er is een algemeen economisch belang om de lokale samenleving vitaal te houden. De gemeente kan hierin faciliteren. Door het ondersteunen van de Gooische Pas worden er faciliteiten neergezet die door de lokale partijen, inwoners en organisaties, kunnen worden gebruikt om die vitaliteit te realiseren en te borgen", luidt de nadere uitleg.

Om een zo breed en interessant aanbod te realiseren, zijn er zoveel mogelijk partijen uit de regio nodig. Daar zijn de Hilversummers nu mee bezig. Zij voeren gesprekken met verschillende partijen. Den Dulk is er inmiddels bij gekomen om de marketing van de Gooische Pas op zich te nemen om zo te kunnen verbreden. Het drietal hoopt dat belangstellenden uit de regio zich melden en aansluiten.

Lees verder in de digitale editie

Uit de krant