Carl van Dam en Sipke Schoonhoven nadat zij de prijs hebben ontvangen.
Carl van Dam en Sipke Schoonhoven nadat zij de prijs hebben ontvangen. Foto: Bastiaan Miché
Advertorial

Mensen met vakkennis, het grootste assortiment en lokaal betrokken

Bedrijven

HILVERSUM - Ze waren al blij met de nominatie. Maar op het moment dat eigenaren Carl van Dam en Sipke Schoonhoven van de Jumbo aan de Larenseweg hoorden dat hun supermarkt in de top drie van de Hilversumse Onderneming van het Jaar stond, wilden ze de publieksprijs winnen ook.

Tijdens de nieuwjaarsreceptie van de gemeente Hilversum mochten zij de Rabobank Business Award in ontvangst nemen. "Fantastisch als je door de consument beloond wordt", aldus Schoonhoven.

Gave waardering
De uitreiking vond plaats in de Vituskerk. Filmtheater Hilversum en Il Divino Wijnen waren de twee andere kanshebbers. "Het Filmtheater beschouwden we als onze grootste concurrent", kijkt Van Dam terug. "Maar natuurlijk hoopten we dat we zouden winnen. Dat dit lukte, is een gave waardering. En nu gaan we er een mooi feest van maken, mét onze consumenten."

Stapje extra
Tijdens het gesprek benadrukken Van Dam en Schoonhoven dat hun Jumbo - met 300 medewerkers - veel meer is dan alleen maar een supermarkt. "Iedere ondernemer zegt wel dat de klant bij hem centraal staat, maar bij ons is dat echt zo", aldus Schoonhoven. "Onze medewerkers zijn onze software", vult Van Dam aan. "Zij doen net dat stapje extra voor de klant en als er bijvoorbeeld een product waar een klant naar vraagt niet is, dan zorgen we ervoor dat dat er komt. We roepen immers dat we het grootste assortiment hebben. Dan moeten we dat ook waarmaken."

Voedselbank
En dan is er nog de lokale betrokkenheid. Zo is er al een nauwe samenwerking met de Voedselbank en Speeltuinvereniging 't Erfgooierskwartier, onder meer doordat klanten hun statiegeld hieraan kunnen doneren. Voor de speeltuin loop de actie tot komende zomer. Voor het totale statiegeldbedrag wil de Jumbo, dat dit bedrag verdubbelt, een mooi speeltoestel aanschaffen.

Appeltaart
De prijs voor beste onderneming wordt komende vrijdag en zaterdag gevierd met de bezoekers. Wie 25 euro aan boodschappen doet, krijgt er een gratis appeltaart bij. De twee eigenaren rekenen sowieso op een feestelijk 2019. De groeicijfers zijn bovengemiddeld en de supermarkt aan de Larenseweg beschikt - volgens de verkiezing voor Beste supermarkt van het Jaar, een vakprijs - over de beste kaas- en kassa-afdeling.

Vakkennis
Met dat feitje willen Schoonhoven en Van Dam nogmaals benadrukken hoe nauw betrokken en goed getraind hun medewerkers zijn. "Even bij de kassa de eitjes controleren of ze nog heel zijn of met de klant meelopen naar een product als ze dat niet kunnen vinden", geeft Schoonhoven als voorbeelden. "Het zijn allemaal kleine dingetjes, maar het wordt wel gewaardeerd. En dan blijkt ook dat wij over mensen met vakkennis beschikken."

Uit de krant