Impressie van een interactieve installatie in het nieuwe museum van Beeld en Geluid.
Impressie van een interactieve installatie in het nieuwe museum van Beeld en Geluid. Foto: Beeld en Geluid

Beeld en Geluid in 2021 compleet vernieuwd

Cultureel

HILVERSUM - Beeld en Geluid gaat op de schop. Het Hilversumse instituut opent eind 2021 een compleet vernieuwd museum waarin de bezoeker via meer dan vijftig interactieve installaties wordt meegenomen in de wereld van radio, televisie en online.

Om die vernieuwing te realiseren is het gebouw op het Media Park ongeveer een jaar dicht. Alleen het Atrium op de begane vloer blijft - ook om de archieven toegankelijk te houden - waarschijnlijk open, aldus een woordvoerder. En vanaf de buitenkant gezien blijft het iconische gebouw onveranderd. 

Het 'nieuwe state of the art museum', zoals Beeld en Geluid het in een persbericht omschrijft, 'is het eerste museum ter wereld dat zich dankzij diverse technische hoogstandjes continu aanpast aan de bezoeker'. Kiss the Frog, REDRUM en Elastique zorgen als strategisch partner voor de multimediale realisatie en de app van het nieuwe museum.

Voor de nieuwe museale ervaring van Beeld en Geluid is Kiss the Frog verantwoordelijk voor het ontwerp en de ontwikkeling van alle interactieve media, REDRUM werkt aan de audiovisuele producties en Elastique ontwikkelt een nieuwe mobiele applicatie. Deze applicatie zal een integraal onderdeel vormen van de interactieve en gepersonaliseerde bezoekersreis van Beeld en Geluid. "Een mooie stap in de richting van ons spectaculaire nieuwe museum. Dit consortium van drie fantastische partijen tilt ons instituut voor media met hun expertise naar een hoger level", aldus directeur Eppo van Nispen tot Sevenaer van Beeld en Geluid. 

Uit de krant