Afbeelding
Foto: Bastiaan Miché

Twijfels over oplossing rollende vrachtwagens bij Hunkemöller

Buurt / wijk

HILVERSUM - Wanneer komt er een oplossing voor vrachtwagens die op het terrein van lingeriegigant Hunkemöller aan de Liebergerweg op drift raken en naar de overzijde van de weg rollen? Op die vraag van de lokale ChristenUnie moet ergens deze maand een antwoord komen.

Dat schrijven verkeerswethouder Annette Wolthers en wijkwethouder Oost Floris Voorink aan de gemeenteraad. Aanleiding voor de vragen van de ChristenUnie was een ongeval eind maart. Die dag wist een op drift geraakte voertuig de woningen tegenover het laaddok niet te bereiken.

Bewoners echter zijn de verkeersonveilige situaties en de overlast die de vrachtwagens veroorzaken spuugzat. Vorig jaar al kondigde Hunkemöller een verhuizing van het distributiecentrum aan, maar een nieuw onderkomen is - voor zover bekend - nog altijd niet gevonden.

Keggen
Na het zoveelste ongeval van eind maart is Voorink samen met de buurtcoördinator diezelfde dag een kijkje gaan nemen. Daarbij sprak hij separaat met de getroffen buurman als met Hunkemöller. De oorzaak van de klapper was, aldus de wethouders, 'een menselijke'. Het gebeurde op een onbewaakt ogenblik toen toen de keggen (wielblokken die het wegrollen van de wielen voorkomen) al waren verwijderd.

Wolthers en Voorink benadrukken dat de gemeente geen rol heeft in het nemen van fysieke maatregelen en ook geen juridische middelen om heeft veiligheidsmaatregelen af te dwingen. De verantwoording ligt geheel en alleen bij de directie van Hunkemöller.

Dringend appel
Op 18 april deed Voorink tijdens een gesprek met Marcel Guldemond en Frans Loeve van Hunkemöller een dringend appel op de verantwoordelijkheid van het bedrijf. De directie van Hunkemöller zou toen hebben aangegeven om met een oplossing te komen.

Nu blijkt dat Hunkemöller twijfelt over de juiste oplossing. Zo is er onderzoek gedaan naar een volautomatisch vrachtwagenblokkeersysteem. Dit systeem kost echter 100.000 euro en daar komt bij dat er geen 100 procent garantie is. Tevens is er in dat geval meer aanrijruimte nodig zijn om de inlaadpunten te kunnen benaderen en die ruimte is schaars.

Horizontaalvlak
Een tweede plan is om het terrein voor het inlaadpunt 100 procent horizontaalvlak te maken, schrijven de wethouders. De bestrating vlak voor het inlaadpunten komt dan wel lager te liggen. Uitgezocht moet worden of het hoogteverschil dan nog wel door de vrachtwagens te overbruggen is.

Komende maand neemt de directie van Hunkemöller een beslissing. Overigens zijn er al wel maatregelen getroffen. Zo zijn er extra keggen gekomen is het het toezicht door Hunkemöller op het gebruik hiervan verscherpt.

Uit de krant