Afbeelding
Foto: Bastiaan Miché

Onderzoek naar KL29: kleine spoorbomen dicht voor autoverkeer

Politiek

HILVERSUM - De variant 'Overweg dicht voor gemotoriseerd verkeer' komt definitief in het onderzoek naar de herinrichting van de kleine spoorbomen. Dat heeft het college van burgemeester en wethouders dinsdag besloten. 

En dus is het, zoals wethouder Arno Scheepers vorige week in de Gooi en Eembode al aankondigde, inderdaad 'wie van de drie'. Want naast voorkeursvariant KL26 (centrum in en uit via Simon Stevinweg) en terugvalvariant KL28 (centrum in en uit via Larenseweg) wordt nu ook KL29 nader onderzocht. Het gaat hier om het onderzoek dat door de gemeente Hilversum samen met ProRail in het kader van het Landelijk Verbeterprogramma Overwegen (LVO) wordt uitgevoerd.

Vorige week kwam de Klankbordgroep Wijkverkeer Kleine Spoorbomen met hun concept eindadvies. Een duidelijke meerderheid van de klankbordgroep vindt de nieuwe variant KL29 'Overweg dicht voor gemotoriseerd verkeer' een betere oplossing dan de voorkeursvariant van de gemeente (KL26). Daarmee is KL29 de voorkeursvariant van de klankbordgroep.

Omdat het college veel waarde zegt te hechten aan de resultaten van de klankbordgroep, is besloten ook deze variant mee te nemen in het lopende LVO-onderzoek. De verwachting is dat dit najaar het onderzoek kan worden afgerond. De resultaten van dit onderzoek en andere uitgevoerde onderzoeken zijn de basis voor een voorstel voor de herinrichting van de Kleine Spoorbomen. In december 2019 legt het college dit voor aan de Raad.

Uit de krant