Wethouder Arno Scheepers.
Wethouder Arno Scheepers. Foto: Bastiaan Miché

In onderzoek Oost-Centrum staat ook weer het woord 'Erfgooierstracé'

Politiek

HILVERSUM - "Doe in de Mobiliteitsvisie 2040 een eenduidige uitspraak over de toekomst van de Johannes Geradtsweg en de kansen voor een Erfgooierstracé." Dat is één van de zeven aanbevelingen in het onderzoek verbinding Oost-Centrum, door Ingenieursbureau Movares, in opdracht van de gemeente én de zeven buurtverenigingen in Hilversum-Oost.

Het is tevens de meest opvallende aanbeveling, mede doordat bewoners van de Erfgooiersstraat geen deel uitmaakten van die zeven buurtverengingen. Die van de Johannes Geradtsweg wel. Aanleiding voor de aanbeveling is dat het op de ringweg van en naar het Media Park regelmatig filerijden is. VVD-wethouder Arno Scheepers benadrukt wel dat er in het onderzoek alleen maar wordt verzocht een uitspraak te doen en zegt niet dat er op dat Ergooierstracé (Erfgooiersstraat) iets staat te gebeuren. Of het zover komt is daarom maar de vraag. 

Echter, in de verkeersvisie van de liberalen in de aanloop richting de gemeenteraadsverkiezingen van 2018 stond het volgende: "De VVD denkt dat een goede oplossing voor de verkeersdrukte op de Johannes Geradtsweg gevonden kan worden door de Erfgooiersstraat vanaf het voormalige Erfgooiersplein om te vormen tot een verbindingsweg richting het Media Park. De Erfgooiersstraat is grotendeels voorzien van een ventweg, die langs de rand van Hilversum loopt. Door deze om te vormen tot een situatie vergelijkbaar met de Schuttersweg en de Geert van Mesdagweg, wordt de natuur niet aangetast en wordt het Media Park beter bereikbaar." 

Logische conclusies
Het rapport door Movares staat verder vol met op het oog logische of te verwachten conclusies. Toch zijn Scheepers en buurtenwoordvoerder Ruud van der Woude over dit 'compacte onderzoek', waarbij alle partijen - nadat er eerder veel wantrouwen was - gezamenlijk optrokken. "Voor de buurten in Oost is onafhankelijkheid en objectiviteit in een breed en compact onderzoek de inzet geweest.", aldus Van der Woude. "Dit omdat we geloven in verbeteringen in de bestaande plannen. Dat is ook wat dit onderzoek heeft opgeleverd en daar zijn we erg tevreden mee".

Het onderzoek heeft zich gericht op het gebied tussen de Johannes Geradtsweg en de Beatrixtunnel en de bredere uitstralingseffecten ten aanzien van het verkeer voor heel Hilversum Oost. Er is gekeken naar de aantrekkelijkheid en bruikbaarheid van de bestaande verbindingen, de levendigheid in de wijk en de sociale veiligheid aan beide kanten van het spoor.

Vergunningparkeren
Een andere aanbeveling van Movares is te zorgen voor een goede verbinding tussen de nieuwbouw op de Koninginneweg (langs het spoor) en de bouwblokken op de Noorderweg/Oosterspoorplein. Verder is een goede relatie tussen het Oosterspoorplein en het Stationsplein van belang en 'zet de studie naar de kleine spoorbomen voort'. Ander advies is om de bewoners in Oost te raadplegen over de invoering van vergunningparkeren in het gehele gebied, inclusief postcodegebied 1223. 

De uitkomst van dit onderzoek wordt in oktober voorgelegd aan de raad. Na besluitvorming over dit rapport kan de gemeente aan de slag met de aanbevelingen. Hierin wordt opnieuw de samenwerking met bewoners gezocht. Begin 2020 moeten er politieke keuzes volgen over het Stationsgebied 'en de kleine spoorbomen.

Uit de krant