Afbeelding

Oranje is er weer bij en dat is kassa

Advertorial

Het Nederlands elftal heeft zich voor het eerst sinds het WK van 2014 geplaatst voor een eindtoernooi. Eigenlijk was het niet om aan te gluren die wedstrijd op Windsor Park, maar Oranje pakte een punt tegen Noord-Ierland en dat was genoeg. 

Aanvoerder Virgil van Dijk en co hoeven ditmaal niet vanuit een Andalusie toe te kijken hoe hun clubgenoten het er op het EK vanaf brengen. Eindelijk kunnen ze zelf in actie. Plaatsing voor het EK betekent dat we ons klaar kunnen maken voor opvallende acties in de winkels. De Wuppie, Gijpvogel, het Bavaria jurkje, Buurman en Buurman, een gouden gangster ketting van Dubbelfris en zelfs oranje 7-Up. Er is al veel bedacht, maar de afgelopen jaren was het stil qua commercie rond Oranje. Na twee gemiste toernooien kunnen we dus heel wat verwachten. 

Extra omzet 

De supermarkten verdienden in 2014 zo’n 54 miljoen euro extra. Winkels doen er alles aan om consumenten te verleiden om te komen winkelen. Winkelketens werken al heel lang van te voren aan het bedenken van een actie. Sterker nog de plannen lagen dus al lang klaar. Albert Heijn vierde de plaatsing voor het EK ook al met tompoucen, maar zij zijn dan ook sponsor van de KNVB. 

Meedoen zullen ze allemaal, want doe je niet mee dan loop je boot mis. Uit onderzoek blijkt dat consumenten tijdens het EK of WK van winkel wisselen wanneer blijkt dat die winkel ze iets leuks kan bieden. Er is dan ook geen supermarkt die helemaal niets doet. Wie denkt dat het iets typisch Nederlands is heeft het mis, want ook in buitenland zijn volop acties rond een eindtoernooi. 

Met welke acties de ketens komen is nog niet bekend. Meestal is er maar een actie die echt opvalt. De rest is vrij traditioneel. Sommige grijpen terug op een eerdere succesvolle actie zoals bijvoorbeeld oranje wc-papier of een oranje rugtas. Dat is echter niet iets waar je mee op gaat vallen.  

Bitterballen Polonaise

Over opvallende acties gesproken. Commentator Jack van Gelder had er ook een in 2014. Weet je nog dat hij codewoorden in zijn commentaar gebruikte? Zo had hij het tijdens een wedstrijd plots over een bitterballen polonaise. Bedacht door dj Giel Beelen. Hij sprak met Jack codewoorden af. Ach wie weet komt tijdens dit EK  opeens het woord wijnklimaatkast 2 zones voorbij. 

Over wijn en bitterballen gesproken, de extra omzet die de supermarkten draaien komen niet door de oranje prullaria, maar door de hogere verkopen van frisdranken, bier, chips, bitterballen en borrelnoten. Hoe langer Nederland in het toernooi zit hoe gunstiger het is natuurlijk. Ligt Nederland er meteen uit, dan kunnen supermarkten meteen alle spullen en vlaggetjes opruimen. 

Uit de krant