Wethouder Wimar Jaeger samen met burgemeester Broertjes bij de opening van de Media Mile voor Beeld en Geluid
Wethouder Wimar Jaeger samen met burgemeester Broertjes bij de opening van de Media Mile voor Beeld en Geluid Foto: Bastiaan Miché

Samenwerkingsovereenkomst Hilversum en Beeld en Geluid vol mooie plannen

Cultureel

HILVERSUM - Een (inter)nationaal toonaangevende Dutch Media Week voor makers en publiek met 100.000 bezoekers en van Hilversummers de meest 'mediawijze' inwoners van Nederland maken.

Dat zijn enkele doelstellingen die staan in de nieuwe samenwerkingsovereenkomst tussen Hilversum en Beeld en Geluid. Dat maken wethouder Wimar Jaeger (media, economie) en directeur-bestuurder Eppo van Nispen tot Sevenaer van Beeld en Geluid dinsdag bekend. 

Beide partijen willen samen de media en mediacultuur meer zichtbaar en beleefbaar maken in Hilversum. Dit doen zij door te investeren in een sterk creatief economisch klimaat. In 2023 moeten deze doelstellingen zijn bereikt.

In die plannen komt ook 'een bruisend Mediaplein' (Kerkbrink) aan bod 'waar laagdrempelig wordt geprogrammeerd door Beeld en Geluid in samenwerking met Bibliotheek Hilversum, MuseumHilversum en het Smart City Consortium'. En een in ontwikkeling zijnde Media Campus moet proberen beroeps- en hoger onderwijs en bedrijvigheid op het gebied van media, creatieve digitale content verleiden. 

Ook op onderwijsgebied is er ambitie. Zo moet er een aanbod komen in Hilversum waar media / digitale wijsheid structureel onderdeel is van de lesprogramma’s en nieuwe mediawijsheid programma’s worden ontwikkeld en getest. Dit moet ervoor zorgen dat Hilversummers de meest mediawijze inwoners van nederland worden. 

Verder willen beide partijen een krachtige, gezamenlijke lobbyagenda waardoor Hilversum nog beter op de kaart staat bij de belangrijkste stakeholders lokaal, regionaal en nationaal.

Uit de krant