Afbeelding
Foto: HOV in 't Gooi

HOV-klus heeft ook gevolgen voor treinverkeer Hilversum

Natuur en Milieu

HILVERSUM - De werkzaamheden voor de HOV-busbaan, die eind maart starten, hebben niet alleen gevolgen voor het autoverkeer in Hilversum. Ook het treinverkeer ligt meerdere momenten plat.

"Er is in totaal zes keer een buitendienststelling", aldus een ProRailwoordvoerder. "Drie dit jaar, twee volgend jaar, en nog één in 2022. Deze buitendienststellingen, ook wel treinvrije periodes genoemd, zijn er steeds als er werkzaamheden zijn aan, onder of bij het spoor.

De eerste keer dat het spoor (36 uur) dichtgaat is in week 16 (13 april). Dit is nodig, omdat de tijdelijke overweg aan de Mussenstraat klaar wordt gemaakt voor gebruik. De overweg aan de Oosterengweg is dan uit dienst omdat daar de bouw van de dubbele onderdoorgang start.

Vijf weken later is het spoor maar liefst 104 uur (ruim vier dagen dus) buitendienst. Dan komen de zogenoemde csm-wanden (cutter soil mixing) onder het spoor. Hiermee wordt de 'bouwkuip' gebouwd om zo trillingen en geluidsoverlast voor omwonenden te beperken. 

De laatste keer dit jaar dat het spoor dicht is, is in week 42 (half oktober). Dan wordt het dek ingeschoven bij de Oosterengweg. Daar zullen dan ook de bovenleidingen worden losgemaakt. Aan het einde van de werkzaamheden zal de bovenleiding weer worden teruggebouwd.

In 2021 is er een buitendienst in weken 8 (124 uur) en 13 (76 uur). In 2022 tot slot is er nog een buitendienstregeling vanwege speciale overweg voor de busbaan het station.

Komende donderdag in de Gooi en Eembode een verslag over de informatiebijeenkomst van afgelopen week.

Uit de krant