Over een paar jaar hoopt Joery van den Bos les te geven aan groep 7 of 8. De leerling van het Comenius College wil graag het basisonderwijs in.
Over een paar jaar hoopt Joery van den Bos les te geven aan groep 7 of 8. De leerling van het Comenius College wil graag het basisonderwijs in. Foto: © Bastiaan Miché

Leerkrachten van de toekomst kijkje in de keuken geven

Mensen

HILVERSUM - Terwijl veel middelbare scholieren nog geen idee hebben welke studierichting ze op willen, is dat voor Joery van den Bos heel duidelijk. De achttienjarige leerling van het Comenius College wil het basisonderwijs in. Vrijdag kon hij al een dag ervaren hoe het is om voor de klas te staan. Tijdens de laatste stakingsdag was hij te gast bij de Montessorischool-Zuid, waar ze het vak van leerkracht in de etalage zetten.

Dat Van den Bos leraar wil worden, weet hij eigenlijk al sinds zijn eigen basisschoolperiode. Het voor de groep staan bij bijvoorbeeld een spreekbeurt of een boekpresentatie is hem altijd makkelijk afgegaan. Totaal geen schroom en mensen iets willen bijbrengen zit in zijn DNA. Met veel bevlogenheid praat de 5 vwo-gymnasiumleerling over het beroep dat hij later wil uitoefenen. Kinderen onderwijzen en prikkelen. Als jonge voetbaltrainer maakt hij dat nu al mee. "Het is zo mooi om ze te zien groeien en ze echt iets te zien doen met de dingen je hen aanreikt."

Idealisme
De huidige realiteit van een hoge werkdruk en een minder salaris schrikt hem niet af. "Het is een soort van idealisme", zegt hij over het zijn van leerkracht. Dat is exact de boodschap die Montessorischool-Zuid de vrijdag aanwezige middelbare scholieren wil meegeven. Leraar zijn is een mooi en divers vak. "Het is supergoed dat iedereen actie voert, maar in het onderwijs gaat het niet alleen om werkdruk en salaris. Het eerste dat telt, is dat jouw hart er sneller van moet gaan kloppen om leraar te zijn", vertelt directeur Nathalie van Limborgh. "Het is een zingevend beroep. Heel betekenisvol. Je werkt aan de toekomst van kinderen. Dat is een grote en mooie verantwoordelijkheid."

Kunst- en vliegwerk
Op haar school is er nog geen sprake van een nijpende situatie. Met geld van het ministerie is de werkdruk al wat verlaagd. Dankzij judo- en beeldende vormingslessen hebben de docenten iets meer de handen vrij. En ook vacatures kunnen nog altijd worden ingevuld, maar als er op stel en sprong een zieke leraar moet worden vervangen, dan begint de schoen wel te wringen. Met kunst- en vliegwerk lukt dat. "We hebben geen kinderen naar huis hoeven sturen", aldus Van Limborgh. "Maar de puzzel die we iedere zomer moeten leggen, wordt steeds spannender."

Duurzame veranderingen
Op de school aan de J.P. Coenstraat heeft het hele team donderdag en vrijdag actie gevoerd, want het belang van goed onderwijs voor nu én in de toekomst staat boven alles. “Ons doel is om met alle acties bij te dragen aan duurzame veranderingen binnen onze prachtige sector", legt de directeur uit. Medewerkers hebben op meerdere manieren van zich laten horen. Terwijl de één staakte en meedeed aan de door de vakbonden georganiseerde mars in Amsterdam stond de ander gewoon voor de klas om onder andere potentiële nieuwe leraren te laten zien en te laten ervaren hoe bijzonder het is docent te zijn.

Speeddaten
Vrijdag zijn de Comeniusscholieren met groepjes leerlingen aan het werk gegaan. Hebben ze kunnen speeddaten met de leerkrachten, zodat zij meer te weten konden komen over het vak. Voor Van den Bos was het een abc'tje om ja te zeggen tegen deze uitnodiging van de basisschool. De dag zelf is voor hem een bevestiging van wat hij wil, zoals hij dat eerder al ervoer bij stages toen hij in het derde en vierde jaar zat. "Ik wil erin doorgroeien, want ik blijf niet tot aan mijn pensioen voor de klas staan."

Vrij platte organisatiestructuur
Daarmee haalt hij een ander euvel aan van de organisatiestructuur bij veel scholen. Deze is vaak vrij plat. Er is een directie en daaronder zitten de docenten. Als leerkracht zijn er weinig doorgroeimogelijkheden. Wat Van Limborgh betreft moeten scholen daar meer naar kijken en moeten leerkrachten zich binnen de school bijvoorbeeld kunnen ontwikkelen tot specialist of teamleider. "Je moet leerkrachten eigen regie geven en kansen voor ze creëren, zodat je ze als directie op de lange termijn iets te bieden hebt."

Uit de krant