Afbeelding
Foto: Hans Peijs

Voldoende laadpalen in Hilversum, wel veel 'klevers'

Natuur en Milieu

HILVERSUM - Volgens het college van burgemeester en wethouders telt Hilversum voldoende laadpalen. Daar wordt alleen slecht gebruik van gemaakt. Dat komt mede door zogenaamde 'laadpaalklevers'.

Dat is een antwoord op artikel 41-vragen van GroenLinks. Na het inspreken van de Hilversumse Energie Transitie (HET) tijdens de commissie in november is de fractie in de pen geklommen over het lokale laadpalenbeleid. HET stelde dat het dertien maanden duurt van aanvraag laadpaal tot plaatsing. Dat bemoeilijkt hun werk met elektrische deelauto's.

Hilversum telt nu 55 laadpalen en er komen er nog vijftien met elk twee aansluitingen bij. "Waar nog geen laadpaal binnen een straal van 300 meter is, wordt er nog één geplaatst", aldus B en W. "De capaciteit is voldoende, want slechts 4 procent van de laadcapaciteit wordt benut. Dit betekent dat deze plaatsen meer worden gebruikt om te parkeren dan om te laden, het zogenaamde ‘laadpaalkleven’." 

Dit is niet alleen in Hilversum een probleem maar komt door het hele land voor, menen B en W. "Het gaat ten koste van de beschikbaarheid van de laadpalen. Dit moet veranderen, idealiter via de relevante externe partijen bij wie we het probleem gaan aankaarten, maar om te beginnen met gedragsbeïnvloeding."

Uit de krant