Gaan fietsers en voetgangers in de toekomst over een tunnelbak of komt er een oplossing op het maaiveld op de Schapenkamp?
Gaan fietsers en voetgangers in de toekomst over een tunnelbak of komt er een oplossing op het maaiveld op de Schapenkamp? Foto: Bastiaan Miché

Zorgen over tunnel op de Schapenkamp

Politiek

HILVERSUM Welke gemeente legt er vandaag de dag nog een tunnel aan midden in het centrum? Niet alleen inwoners plaatsen grote vraagtekens bij dit uitgangspunt voor de opknapplannen van het stationsgebied, maar ook de zorgen bij de politieke partijen nemen toe. Om Hilversum die mooie entree van het station naar het centrum te geven is dan een oplossing op maaiveld niet denkbaar, was de vraag die opkwam bij de commissie Ruimte.

Te duur, te ondiep, te laag of geen goede oplossing: dat waren in het kort de bezwaren van de oppositie voor de mogelijke aanleg van een tunnel op de Schapenkamp van 3,80 meter diep. Het college van burgemeester en wethouders wil een mooie, groene en verkeersluwe entree maken van het station naar het centrum (Leeuwenstraat, Kampstraat). Terwijl de auto's de tunnelbuis inrijden, kunnen fietsers en voetgangers ongestoord en vooral veilig richting de winkels lopen en moet er sprake zijn van een betere verkeersdoorstroming.

Jaren-70-oplossing
Die gedachte in het stedenbouwkundig plan is mooi, maar kan op weinig steun rekenen van de politieke partijen. "Een tunnel vinden wij niet zo'n goede oplossing. Dat is een jaren-70-oplossing. Een tunnel in het centrum van de stad, een industrieel iets, dat ook nogal wat geluid produceert", waren vorige week donderdag de woorden van Jan de Wit, ChistenUnie-fractievoorzitter.

Klem
Karin Walters, fractievoorzitter van Hart voor Hilversum, deed eenzelfde duit in het stationsgebiedzakje. "Die tunnel is echt een probleem", zei ze klip-en-klaar. Zij verwees naar de Beatrixtunnel, een plek waar vrachtwagens met enige regelmaat klem komen te zitten. Dan moet de brandweer eraan te pas komen om ze te helpen en staat het verkeer in Hilversum binnen een mum van tijd muurvast. Met een oplossing op maaiveld gebeurt dat niet.

Al langer worden vraagtekens gezet bij de aanleg van een tunnel. Dat gebeurde twee weken terug tijdens de presentatie van het stedenbouwkundig plan, het plan waar de uitgangspunten in staan voor de metamorfose van het stationsgebied. Inspreker Eric van der Kooij, zelf planoloog, gaf te kennen dat als Hilversum een tunnel aanlegt midden in de stad er een onherstelbare fout gemaakt wordt.

Onherstelbaar
Na bestudering van de plannen concludeert de Hilversummer dat de ruimte er gewoonweg niet is. "De tunnel in dit plan is te kort, waardoor invoegstroken aan weerszijden met stoplichten geregeld zullen moeten worden, als gevolg daarvan de tunnelmond breder wordt, opstelstroken langer, het binnenterrein wordt aangetast en het nieuwe' kruispunt' Stationsstraat - Verlengde Schapenkamp - Koninginneweg het volgende verkeersdebacle wordt", aldus Van der Kooij.

Dassenburcht
Hij voegde daar deze vraag aan toe: "Willen we in Hilversum een gangenstelsel van een dassenburcht of een open ruimte waar verkeersbewegingen een logisch, prettig en open verloop hebben?" Een oplossing op maaiveld is mogelijk. Van der Kooij verwees naar Breda, waar een breed zebrapad is aangelegd op de ringweg én een overzichtelijke openbare ruimte.

Koninginneweg
Geen enkele fractie is tegen de gewenste opknapbeurt van het Stationsplein. Waar de politieke plaat steeds op blijft hangen, is het verkeer. Naast zorgen over de tunnel op de Schapenkamp ziet de oppositie geen duidelijke samenhang in de plannen. Nog altijd is er geen oplossing voor de kleine spoorbomen. Wat gaat er gebeuren op de Koninginneweg? Daar zijn drie opties voor. Welke oplossing is er voor het verkeer op de Beatrixtunnel?

Tijdgebrek
Wellicht dat de antwoorden van wethouders Jaeger en Voorink vanavond wat zorgen wegnemen. Vorige week kwam de commissie daar niet meer aan toe wegens tijdgebrek.

Uit de krant