Geen kruiwagen vol publiek geld bestemmen voor de directeur van nieuwe stichting, aldus de SP.
Geen kruiwagen vol publiek geld bestemmen voor de directeur van nieuwe stichting, aldus de SP. Foto: Bastiaan Miché

SP vindt jaarsalaris directeur citymarketing veel te gortig

Politiek

HILVERSUM Het voorgenomen salaris van de Stichting Citymarketing Hilversum vindt de SP buitenproportioneel. Vanavond dient de fractie tijdens de raadsvergadering dan ook een motie in om de voorgestelde jaarlijkse vergoeding van 120.000 euro van tafel te krijgen.

Met 6.000 euro bruto per maand voor een 36-urige werkweek kan de oppositiepartij wel goed leven. Dat is het voorstel dat de oppositiepartij indient. Volgens fractievoorzitter Bianca Verweij is dat een vergelijkbaar salaris die andere publiek/private organisaties hanteren: tussen de 4.500 en 7.500 euro bruto.

In dienst
De gemeente wil naar de mening van de oppositiepartij teveel belastinggeld reserveren voor de stichting die nog geen tien medewerkers in dienst neemt. Dan zijn de cao-voorwaarden niet duidelijk net zoals het aantal uur per week/maand de directeur en de andere medewerkers in dienst zijn. 

Winstoogmerk
Voor de SP is het een uitgemaakte zaak dat een directeur of medewerkers van deze stichting dat deze niet meer verdienen dan een wethouder. Zeker omdat het hier gaat om een op te richten organisatie die bedoeld is publieke doelen ter behartigen. Daarnaast heeft de stichting geen winstoogmerk.

Mores
"De mores, moraal en norm is dat zeker bij organisaties, die geheel of grotendeels met publiek geld worden gefinancierd, geen absurd of onredelijk hoog bedrag moet zijn", schrijft Verweij in de motie 'Salarissen citymarketing.'

Stadsregisseur
Hilversum heeft volgens de SP een handje in goed betaalde banen creëren. Naast het voorgestelde jaarinkomen van de directeur van de citymarketing ontvangen ook de centrummanager en stadsregisseur een riant salaris, zijn de twee andere voorbeelden.

Uit de krant