'We kunnen geen blikken met personeel opentrekken', aldus een manager van Amaris Gooizicht.
'We kunnen geen blikken met personeel opentrekken', aldus een manager van Amaris Gooizicht. Foto: Bastiaan Miché

Noodkreet over minimale zorg bij Gooizicht

Zorg

HILVERSUM De zorg van Amaris Gooizicht moet terug naar het niveau van een aantal jaar geleden. Zeker de zorg voor mensen die niet meer voor zichzelf kunnen opkomen is minimaal. Terwijl het verpleegkundig personeel op de tenen loopt, komt er nu te veel op de schouders van vrijwilligers. Over deze ontwikkeling maakt Ellen Pereira, tevens voorzitter van de cliëntenraad, zich grote zorgen. De Hilversumse hoopt op snelle verbetering.

In de afgelopen jaren heeft Pereira de zorg steeds minder zien worden. Omdat ze al elf jaar in het verzorgingstehuis aan de Paulus van Loolaan komt, kan ze vroeger goed met nu vergelijken. Elf jaar geleden kwam zij al met enige regelmaat in Gooizicht om haar tante te bezoeken, die daar in totaal acht jaar heeft gewoond. Ongeveer drie jaar terug kreeg haar vader een eigen kamer op de gesloten afdeling. Hij is alzheimerpatiënt.

Wassen
Al meer dan een jaar loopt zij met grote zorgen. Recentelijk besloot zij in de pen te klimmen. Pereira schreef een brandbrief naar Amaris. "Elke keer als ik op de afdeling kom, dan klopt het gewoon niet", zegt zij. Er is minder personeel aanwezig op de afdeling. De zorg die verleend wordt, is minimaal. Voor de reguliere dingen zoals wassen is al bijna geen tijd, laat staan voor extra zaken, die volgens Pereira juist voor mensen met alzheimer zo belangrijk zijn. De druk op het personeel en de vrijwilligers, die niet gekwalificeerd zijn voor verzorgende taken, neemt toe, terwijl de cliënten niet meer de zorg en de aandacht krijgen die ze wel horen te krijgen.

Oplettend
Volgens haar is de signaleringsfunctie in het geding. Een belangrijke functie. Het gaat om de zorg en het welzijn van de patiënt. "Als deze mensen ziek worden dan kunnen ze dat zelf niet aangeven. Bij mijn tante zag ik het bijvoorbeeld aan haar ogen dat er iets mis was met haar. Zo kwamen we er bijvoorbeeld achter dat ze blaasontsteking had. Het is heel belangrijk om oplettend te zijn. Het personeel wil dat ook absoluut wel, maar daar is gewoon geen tijd voor", concludeert de Hilversumse.

Lees verder in de digitale editie

Uit de krant