Afbeelding

Zo voorkom je dat je gestoord wordt door ‘dringende’ vragen van collega’s

Advertorial

Wie er op kantoor werkt, herkent dit ongetwijfeld: collega’s die je onderbreken met hun ‘dringende’ vragen. Je wordt telkens uit je concentratie gehaald en krijgt minder gedaan dan je zou willen. Dit artikel vormt daarom een assertiviteitstraining in het klein, waarin assertiviteitscoach Björn Deusings deelt hoe je het beste om kunt gaan met dergelijk stoorgedrag!

1. Wat betekent ‘dringend’ eigenlijk
De definitie van dringend: “Iets dat nú moet gebeuren, omdat er anders verstrekkende gevolgen zijn voor het bedrijf.”

Dit is dus een duidelijk verschil met ‘belangrijk’. Een taak kan heel belangrijk zijn, maar niet dringend zijn. Het maakt voor het resultaat van die taak niet uit als het een paar uur later gebeurt. Doorgaans zijn er véél meer zaken ‘belangrijk’ in plaats van ‘dringend’, maar zijn we vergeten wat het onderscheid tussen de twee is.

2. Hoe je storende collega’s weghoudt
Er is maar 1 vraag die je moet stellen, om iemand met een zogenaamd ‘dringende’ vraag of verzoek uit je buurt te houden. Stel de vraag: “Moet het nu?” 

Vraag gerust door als dat nodig is, om het werkelijke antwoord te krijgen: “Wat is het ergste dat er kan gebeuren als ik het niet nu doe?”

3. Wat te doen als je zelf de stoorfactor bent?
Niet alleen je collega’s, ook jijzelf zult regelmatig een stoorfactor voor anderen zijn. Je stoort je collega op een moment dat jou uitkomt, zonder dat je er goed over hebt nagedacht of ‘nu’ voor de ander ook een juist moment is.

Stel jezelf voordat je een ander gaat ‘storen’ het volgende af:

. “Wat is het probleem?”
. “Wat is het ergste wat er kan gebeuren als we het niet nu meteen oppakken?”
. “Heb ik alles geprobeerd om het zelf op te lossen?”
. “Wat ga ik vragen?”

Je zult zien: in 95% van de gevallen zul je toch nog even blijven zitten. Wil je tóch de vraag aan je collega doorspelen? Dan kun je overgaan op de 1:1 lijst. Je bundelt hiervoor je vragen en legt ze slechts op één tactische gekozen moment aan de betreffende collega voor.

Uit de krant