Het model van de 7 Straatjes met brinkjes, pleinen en veel groen.
Het model van de 7 Straatjes met brinkjes, pleinen en veel groen. Foto: Gemeente Hilversum

Verdiepte ligging van Schapenkamp niet wenselijk

Buurt / wijk

HILVERSUM - Wethouder Arno Scheepers (project Stationsplein) hoeft geen rekenwonder te zijn om te achterhalen welke voorkeur de politieke partijen hebben voor het stationsmodel. Hoewel het voor veel fracties kiezen is tussen twee kwaden is de overgrote meerderheid voor de variant van de '7 Straatjes'. Beter gezegd, niemand wil een verdiepte ligging van de Schapenkamp voor het station.

Zoals veel mensen tot hun keuze komen bij de verkiezingen, zo zijn ook de politieke partijen te werk gegaan. Ze zijn gaan wegstrepen wat ze in iedere geval niet willen en dat is een tunnel midden in het centrum. Daarmee valt het idee van 'De Passage' meteen af. "Een tunnel is een stedelijk element. Dat staat haaks op de groene entree die Hilversum wil creëren. Dat moeten we niet doen. Dat is moeilijk in te passen, zeker een tunnel met een U-bocht om naar de parkeergarage te kunnen gaan", aldus GroenLinks-raadslid Lex van Waarden, in het dagelijks leven architect.

En zo denken bijna alle partijen erover. De tunnel is te duur en te laag en past niet binnen de plannen die Hilversum heeft voor het nieuwe stationsgebied. Dat is de uitkomst van de commissievergadering Ruimtelijke Ordening en Wonen. Daarmee is niet gezegd dat de politiek de handen op mekaar deed voor de 7 Straatjes. Het model past bij het karakter van Hilversum en heeft een aaneenschakeling van pleinen en brinken, die het centrum al heeft.

Met drie nieuwe gebouwen, straatjes en een intiem stationsplein is dit een uitbreiding voor het centrum. Vanuit het station zijn twee routes naar het centrum direct zichtbaar: een loopt via de Leeuwenstraat naar de Groest en de ander via de autoluwe Stationsstraat naar het Marktplein.

Lees verder in de digitale editie

Uit de krant