Voor de proef met betaald parkeren is er al ophef in het Schilderskwartier.
Voor de proef met betaald parkeren is er al ophef in het Schilderskwartier. Foto: Bastiaan Miché

Proef met betaald parkeren brengt geen oplossing maar problemen

Buurt / wijk

HILVERSUM - Een proef starten met betaald parkeren in delen van het Schilderskwartier is totaal onaanvaardbaar. Daarmee los je het probleem niet op, maar zorg je ervoor dat in de niet deelnemende straten de parkeerdruk onevenredig groot wordt. "Dit is een stomme, kortzichtige actie van de gemeente", aldus Teun van Schaik, een bezorgde bewoner van de Frans Halslaan.

De Hilversummer, die ook namens zes buren spreekt, verwacht een grote chaos als de proef voor twee jaar in juni 2019 daadwerkelijk van start gaat. Wat hem het meest bevreemdt is dat er in delen van het Schilderskwartier betaald parkeren ingevoerd wordt als de gemeente akkoord gaat met de proef. Om het probleem echt op te lossen moet je volgens hem de buurt als één geheel zien. Nu wordt de wijk opgeknipt in wel en niet betaald parkeren. Van Schaiks stelling is: óf alle straten doen mee aan de proef óf geen enkele.

Volgens de Hilversummer is het scenario zo in te vullen. Door bijvoorbeeld op de Silenestraat, waar de parkeerdruk heel hoog is, de pijn weg te halen door parkeermeters neer te zetten maar niet op de Frans Halslaan of de Vermeerlaan, verplaatst het probleem zich alleen maar. "En we kunnen nu de auto al nauwelijks kwijt. Als ik na het werk thuiskom is het nu al rondjes ronden", meldt Van Schaik.

Op verzoek van actieve bewoners van de Eikbosserweg, de Silenestraat en de Wernerweg is de gemeente in actie gekomen. De parkeerdruk is in deze straten hoog. Tevens is er sprake van foutparkeren. Dat leidde tot een enquête in de buurt met de vraag of de bewoners voor of tegen betaald parkeren zijn. De gemeente kijkt per straatdeel naar de uitslag. Bij het peilen van draagvlak voor de invoering van de proef is een minimale respons van 40 procent per straat(deel) gehanteerd. Dat is representatief. Er is voldoende draagvlak als meer dan de helft - 50 procent plus één stem - per straat voorstander is.

Lees verder in de digitale editie

Uit de krant