Het billboard op de Diependaalselaan.
Het billboard op de Diependaalselaan. Foto: Every Day Heroes

'Schurende' billboards roepen op tot bewustwording

Zorg

HILVERSUM - 'Gevraagd. Vakkenvuller m/v. Rolstoel geen probleem?' of 'Gevraagd. Vertaler m/v met dyslexie?' Sinds anderhalve week hangen op drie locaties in Hilversum opvallende billboards met 'schurende teksten'. Doel is om de arbeidspositie van mensen met een beperking onder de aandacht te brengen.

"Lucille Werner en ik zetten ons in voor mensen met een beperking. We hebben een awarenessactie bedacht en uitgevoerd met de mededeling dat deze mensen gewoon meedoen. Dat doen we in de vorm van billboards met een tegenstelling daarop. Tekst die schuurt", legt Sabine de Jong, initiatiefneemster van de Stichting Everyday Heroes.

Op de Loosdrechtseweg, de Mies Bouwmanboulevard en de Diependaalselaan zijn deze metersgrote borden te zien. Alles draait om bewustwording te creëren bij werkgevers en de overheid. Participatie staat hoog op het lijstje, bijvoorbeeld ook bij de gemeente Hilversum, maar in de praktijk komt dat moeilijk van de grond. De Jong weet daar alles van. Zij zit al twintig jaar in de wereld van werving en selectie. "Iedereen heeft wel een excuus waarom zij dingen niet gaan doen", zegt De Jong.

Everyday Heroes, dat De Jong heeft opgericht, haalt obstakels weg voor mensen die aan het werk willen. Zij lost kleine problemen op die deze groep in de weg zitten bij het verkrijgen van een dienstverband. Denk daarbij aan zaken als een fiets, rijlessen of extra begeleiding. Met deze actie hoopt de stichting nog voor eind dit jaar honderd mensen aan het werk te krijgen.

Uit de krant