Afbeelding
Foto: Bastiaan Miché

Ruim 200.000 bezoekers Beeld en Geluid in 2018

Cultureel

HILVERSUM - Het Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid heeft het afgelopen jaar ruim 200.000 bezoekers getrokken. Daarvan kwamen er ruim 32.000 tijdens de laatste week van december (Top 2000 Café) naar het Hilversumse museum. 

Het aantal van ruim 200.000 is zeker geen record. Zo kwamen er in 2014 zo'n 265.000 mensen naar het kleurrijke gebouw op het Media Park. Het Top 2000 Café dat nu in Beeld en Geluid staat verwelkomde niet eerder zo veel bezoekers als deze editie.

Overigens staan ook in de tweede week van de kerstvakantie de activiteiten in het Top 2000 Café bij Beeld en Geluid niet stil. Zo kunnen bezoekers deelnemen aan de Familie Pubquiz of een eigen hoorspel maken. 

De ruim 200.000 bezoekers in 2018 zijn onder andere te danken aan de tentoonstelling Nieuws of Nonsense: #demediamindfuck waarin de rol van nieuwsmedia in verwarrende tijden van fake news en filter bubbels werd belicht.

Ook genoten bezoekers van een culturele programmering met onder andere een college over nieuwsmedia van Joris Luyendijk, een inkijkje in satire via een lezing van De Speld, een hommage aan Tineke de Nooij, VR masterclasses, een theaterprogramma ter ere van Philip Bloemendal en een bootcamp vloggen. 

Satire centraal in 2019
Voor het nieuwe jaar werkt Beeld en Geluid aan de ontwikkeling van de nieuwe tentoonstelling Serieus Grappig met bijdragen van onder andere Van Kooten en De Bie, Arjen Lubach en Koefnoen. De tentoonstelling toont de rijkdom van de satire-traditie in Nederland en beantwoord vragen als 'wat is satire?' en 'wat is het belang van satire voor de vrije en open samenleving?'. De tentoonstelling is vanaf 8 februari 2019 te zien bij Beeld en Geluid.

Uit de krant