Lucas, Marleen, Paul en Sandra aan de grote tafel bij Buro Ozo.
Lucas, Marleen, Paul en Sandra aan de grote tafel bij Buro Ozo. Foto: Bastiaan Miché

Buro Ozo en PIOS begeleiden jongeren die net iets extra's kunnen gebruiken

Algemeen

HILVERSUM - Bijna een jaar lang is Lucas (15) elke maandag en donderdag te vinden bij Buro Ozo. In een huiselijke omgeving maakt hij zijn huiswerk. "Ik heb ADHD en mijn thuissituatie is niet optimaal. Thuis en op school ben ik snel afgeleid en hier word ik goed begeleid." Sandra Brons van Buro Ozo kijkt trots naar Lucas. De samenwerking die Ozo is aangegaan met het PIOS is geweldig. "De pilot zit erop en het is zo goed bevallen dat we samen doorgaan," aldus Brons.

Elke dag komen jongeren tussen de zeven en vijfentwintig jaar bij Buro Ozo. Tien jaar geleden startte Sandra Brons (44) ermee nadat ze twintig jaar in de jeugdhulpverlening en in het speciaal onderwijs werkte. "Ik had een zwak voor kinderen die net even iets extra's nodig hebben. Het doel van de pedagogische begeleiding die wij bieden is het vertrouwen van kinderen te winnen zodat ze een goede basis leggen om verder te groeien en zich verder te ontwikkelen. En dat doe ik op mijn manier. Dat betekent veel humor, vertrouwen, inzicht en geduld," vertelt Brons, zittend aan de grote tafel midden in het Ozo-pand.

Paul van Harn van PIOS Studiebegeleiding levert medewerkers aan Ozo die kunnen helpen met focus, leren leren, plannen en organiseren van huiswerk. "Zo ontstaat er nog meer structuur omdat het schoolwerk ook in orde is. Want veel kinderen vinden het ingewikkeld om hun dag te plannen en te structureren," weet Van Harn.

Vandaar dat Ozo op maandag, dinsdag en donderdag de kinderen ondersteuning aanbiedt in samenwerking met PIOS. "In onze huiselijke sfeer helpen begeleiders bij het organiseren en plannen van schoolwerk", vult Brons aan. PIOS helpt niet alleen met leren leren, maar gaat als het nodig is ook mee naar school. Kinderen uit groep acht die na de zomervakantie naar de middelbare school gaan, vinden dat al spannend, laat staan kinderen die bijvoorbeeld een diagnose als A(D)HD, ODD of een autismespectrumstoornis (AAS) hebben, benadrukt Brons.

Lees verder in de digitale editie

Uit de krant