'Hilversum is een dorp met heel veel kansen', aldus Jeroen Kreijkamp.
'Hilversum is een dorp met heel veel kansen', aldus Jeroen Kreijkamp. Foto: Bastiaan Miché

'Citymarketing als de smeerolie van Hilversum, dat is de kracht'

Bedrijven

HILVERSUM - Hilversum heeft heel veel potentie. Samen met de ambassadeurs van de gemeente, namelijk de inwoners en de ondernemers, zijn de kansen daar om Hilversum beter voor het voetlicht te brengen. Stichting Hilversum Marketing (HM) is daar de smeerolie van. Zij zorgt voor verbinding. Die rol neemt Jeroen Kreijkamp als nieuwe directeur op zich.

Hij nadert de honderd dagen. In politieke sferen is die korte termijn altijd wel een ding. Maar Kreijkamp is politicus af. Tot en met mei 2018 was hij wethouder (D66) in Utrecht. Die functie heeft hij acht jaar bekleed. In zijn portefeuille had hij onder meer economische zaken en financiën. Twee beleidszaken die goed van pas komen bij citymarketing. Kreijkamp kent Hilversum goed: zijn ouders woonden hier.

Voor hem is de rol weggelegd om de kleine organisatie, die gevestigd is in de 'zwarte doos' op het Stationsplein, verder gestalte te geven. Per januari heeft hij het stokje overgenomen van kwartiermaker Anne Visser. Haar taak was het om HM in de steigers te zetten.

Dat ging in 2018 gepaard met veel kritiek, media-aandacht en politiek fronsen. Met ruim 800.000 euro subsidie per jaar wordt de citymarketingorganisatie gezien als een dure hobbyclub. Wat gaat dat nu concreet opleveren in de nabije toekomst?

"Dit beeld is er in iedere stad", beweert Kreijkamp. Ook in Amsterdam en Utrecht was lang niet iedereen even blij met de komst van een citymarketingorganisatie. "Je moet je realiseren dat we een relatief kleine organisatie zijn. Wij zijn geen evenementenbureau. Wij verzorgen de marketing en communicatie voor Hilversum. Wij zijn voorwaardenscheppend, maar zijn niet van de gemeente. Wij zijn er voor de mensen en de bedrijven in Hilversum", aldus de directeur.

Lees verder in de digitale editie

Uit de krant