Afbeelding
Advertentie

Hugo van der Graaf Kaas en Noten in Top 5 'Nederlands Beste Kaasspeciaalzaak': altijd blijven zoeken naar nog betere producten

Algemeen

HILVERSUM – Jong en onbevangen begonnen Hugo en Tanja van der Graaf 28 jaar geleden aan hun avontuur: een eigen kaas- en notenspeciaalzaak in Winkelcentrum Kerkelanden aan de Kapittelweg. Na een interne verhuizing, grootscheepse verbouwing en verfijning van het assortiment, groeide naast hun winkel ook hun passie voor kaas en delicatessen. Hugo van der Graaf Kaas en Noten is inmiddels een begrip in de wijde omtrek. Dat bleef ook bij de vakspecialisten niet onopgemerkt. De Hilversumse kaasspeciaalzaak werd voorgedragen om mee te dingen naar een podiumplek in de Nationale Competities Foodspecialiteiten. Op initiatief van het Vakcentrum Foodspecialiteiten gingen afgelopen januari de voorrondes van start, waarna er in de categorie 'Nederlands Beste Kaasspeciaalzaak' vijf finalisten overbleven. Wat de klanten allang wisten, werd door de vakjury bevestigd: Hugo van der Graaf Kaas en Noten behoort tot de vijf Beste Kaasspeciaalzaken van ons land. Op 1 april vond de spannende ontknoping plaats, met aansluitend -hoe kan het ook anders- een kaasbuffet. 

Meedoen aan de Nationale Competities is niet voor iedere foodspeciaalzaak weggelegd. Pas wanneer een winkel is gekeurd en gecertificeerd door een deskundige controleur van de Stichting Foodspecialiteiten Nederland, is de weg naar deelname vrij. Pas dan staat vast dat de deelnemers uitblinken op het gebied van vakkennis, kwaliteit en bedrijfsvoering. Deze certificering hadden Hugo en Tanja van der Graaf al enige tijd op zak, zodat een van hun leveranciers het de hoogste tijd vond dat de Hilversumse kaasspeciaalzaak voorgedragen zou worden voor het 'gouden kaasmes'.

Bij de top
"Zelf hadden we daar nog niet zo bij stilgestaan", vertelt Hugo van der Graaf. "Ik had nooit het gevoel dat we bij de top zouden kunnen horen. We zijn begonnen in 1991 en hadden eerst een kleine winkel in Winkelcentrum Kerkelanden. Ooit hadden we meegedaan aan een wedstrijd en eindigden toen op nummer 25. Dat vond ik al heel wat. Nu we zoveel jaar verder zijn en de winkel is verplaatst en uitgebouwd, kregen we de kans opnieuw mee te doen aan een wedstrijd om te kijken: -Waar staan we nu?-. Wij zijn geen mensen die op een podium willen staan. Maar het is belangrijk dat dingen die je zelf misschien niet ziet, dankzij zo'n wedstrijd wel door anderen worden gezien en dat zij zeggen hoe je dingen beter kunt doen. Die punten hebben we dan ook verbeterd".  

Ze hadden er niet op durven hopen dat ze zo hoog in het klassement zouden terechtkomen"Op de dag dat de uitslag bekend gemaakt zou worden, zat ik 's morgens om half acht al achter m'n computer", vertelt Hugo. "De finalisten zouden gebeld worden en de andere deelnemers zouden een mailtje krijgen. Dus zat ik te wachten of er iets binnen zou komen. Maar het werd later en later en opeens ging de telefoon en kreeg ik te horen: -Van harte gefeliciteerd, u hoort bij de beste vijf-. Dat is best iets emotioneels. In de voorrondes is twee keer een vakjurylid in de winkel geweest en één keer een 'mystery guest'. Zij beoordelen je en vinden dat je bij de vijf beste zaken van Nederland hoort. Ja, dan ben je toch wel trots dat je zover bent gekomen".

Een verhaal vertellen
Hugo en Tanja beseffen maar al te goed dat een winnende winkel meer is dan de optelsom van kwaliteitsproducten.
"Het gaat ook om een gepassioneerd team van medewerkers dat wat weten te vertellen over de producten. Je moet daarbij weten waar je over praat. Klanten verwachten een stukje vakkennis, maar ook smaak en beleving. Van alles wat in onze winkel staat hebben we informatie en een beschrijving van de grondstoffen die erin zitten. Dat moet je kunnen overdragen aan je klanten. Maar hoe een kaas smaakt, kun je niet vertellen. Daarom laten we klanten altijd proeven. Als ik een nieuwe kaas mee naar huis neem en ik ben er enthousiast over, vertel ik de volgende dag in de winkel: -Mevrouw, ik heb nou zó'n lekker kaasje geproefd.....-. Je moet er een verhaal over kunnen vertellen. Ik zie mezelf dan al in Frankrijk zitten te genieten. Mijn klanten kunnen dicht bij huis blijven voor hun vakantiebeleving, hoor", lacht Hugo. "Ik zit 28 jaar in het vak, dus mensen nemen wel wat van mij aan als ik iets vertel. Ze hebben de afgelopen weken ook erg met ons meegeleefd, dat zie je aan de reacties op Facebook. Ik had nooit gedacht dat we bij de top zouden gaan behoren. Totdat anderen gingen zeggen dat we aan deze wedstrijd mee moesten doen en we nu te horen hebben gekregen: -Je zit bij de beste vijf-. Dan gaan je ogen open en kijk je met andermans ogen naar je eigen zaak. Het is een beloning om tegen je klanten te kunnen zeggen: -U winkelt bij één van de vijf beste kaasspeciaalzaken van het land-. Dat is mede dankzij onze medewerkers en klanten. Hoe we nu verder gaan? Op dezelfde voet, al blijf je natuurlijk altijd zoeken naar nog betere producten. Zoals onze Beemsterkaas van 't mes: dat is een topproduct".

Hugo van der Graaf Kaas en Noten is gevestigd aan de Kapittelweg 141 in Hilverum (Winkelcentrum Kerkelanden), tel. 035-6237694.
 

Uit de krant