Pier Eringa vorig jaar bij de start van de proef in Hilversum.
Pier Eringa vorig jaar bij de start van de proef in Hilversum. Foto: Bastiaan Miché

Helft boetes bij spoorwegovergangen te danken aan flitscamera's in Hilversum

Politie

HILVERSUM - ProRail en het Openbaar Ministerie willen de proef met flitscamera's bij spoorwegovergangen, die een jaar terug startte in Hilversum (kleine spoorbomen en Soestdijkerstraatweg), een vervolg geven en camera's bij meerdere overwegen te gaan installeren.

Dat meldt ProRail nu blijkt dat de helft van de bijna 3000 uitgeschreven boetes voor gevaarlijk gedrag op en rond overwegen, is uitgeschreven dankzij die flitscamera's.  In 2017, toen de camera's er nog niet waren, stopte de teller nog op 'slechts' 1100 boetes. 

"Het hoge aantal boetes toont aan dat er nog te veel weggebruikers zijn die weinig respect tonen voor de rode lichten en bellen", aldus topman Pier Eringa van ProRail. Hij benadrukt dat het ProRail niet gaat om het uitschrijven van boetes, maar het verbeteren van de overwegveiligheid. "Het positieve van de proef is dat we zien dat de recidive de afgelopen maanden is gedaald. Helaas is het nog steeds zo, dat stuntgedrag niet vanzelf weggaat. We moeten de pakkans dus vergroten. En dat willen we dus doen, door de flitscamera's op meer plekken te gaan inzetten."

Het overgrote deel van alle boetes (80 procent) wordt uitgeschreven voor het negeren van de rode lichten. Een ander veel voorkomende overtreding is het stilstaan of de overweg oprijden terwijl er een file staat. Dit leidt tot gevaarlijke situaties en is daarom wettelijk verboden. De incidentbestrijders van ProRail hebben daar in 2018 ruim 200 boetes voor uit geschreven. Met de nieuwe slimme camera's is het ook mogelijk afwijkend gedrag, zoals stilstaan op een overweg, te signaleren.

Levensgevaarlijk
De proef heeft volgens ProRail aangetoond dat het mogelijk is, met behulp van een slim camerasysteem controles uit te voeren op risicovolle overwegen. Het plaatsen van camera's zou bijdragen aan het verbeteren van de veiligheid op- en rond het spoor. "Dagelijks gebeuren er tientallen bijna-aanrijdingen omdat weggebruikers de geluid en lichtsignalen bij overwegen negeren. Uit cijfers blijkt dat weggebruikers nog steeds grote risico's nemen door, als de overwegbomen sluiten, toch nog snel over te steken. Ook heeft ProRail tijdens de proef geconstateerd dat automobilisten en scooters levensgevaarlijke capriolen uithalen door zigzaggend tussen de gesloten bomen door oversteken."

In 2018 vonden er in Nederland 31 aanrijdingen met wegverkeer plaats op overwegen waarbij 14 dodelijke slachtoffers en verschillende gewonden waren te betreuren. In 2017 waren dit nog 4 dodelijke slachtoffers vielen.

Boetes tot 230 euro
Voor automobilisten en motorrijders is de boete 230 euro, bromfietsers kunnen rekenen op een boete van 160 euro. De camerabeelden worden dagelijks bekeken door een buitengewoon opsporingsambtenaar van ProRail. Als een overtreding is geregistreerd, krijgt de kentekenhouder een bekeuring thuisgestuurd.

Voetgangers en fietsers
Voetgangers en fietsers kunnen niet via camerabeelden worden beboet. Hiervoor is toezicht ter plaatse nodig. ProRail voert daarom wekelijks handhavingsacties uit bij verschillende overwegen in het land.

Uit de krant