Afbeelding
Foto: Pixabay

Project Hilversum en horeca tegen alcohol schenken aan drankjeugd

Algemeen

HILVERSUM - De gemeente Hilversum, Koninklijke Horeca Nederland Hilversum (KHN) en een aantal Hilversumse horecaondernemers gaan het komende jaar aan de slag om de naleving op het niet schenken van alcohol aan jongeren onder de 18 jaar te verbeteren. Het doel is een nalevingspercentage te halen van 80 procent.

Een van de initiatieven om dit doel te halen, is de samenwerking met bureau Objectief uit Utrecht. Hilversumse horecaondernemers kunnen zich aansluiten voor dit project om op de naleving te worden gecontroleerd. Na controle krijgen zij een terugkoppeling van de bevindingen, bijvoorbeeld in welke mate zij een juiste inschatting hebben gegeven van de leeftijd.

Elk kwartaal
De ondernemers kunnen elk kwartaal een controle verwachten. Bij overtreding is in hetzelfde kwartaal een opnieuw een controle. Wanneer een ondernemer twee keer een overtreding begaat, volgt een waarschuwingsgesprek met de gemeente. Bij een derde keer neemt de gemeente de controle weer over. Dit met het risico dat bij een overtreding een boete van 1360 euro wordt gegeven. 

Naast de gemeente blijft Bureau Objectief de ondernemer ook controleren. Als er weer twee goede controles zijn geweest, doet de gemeente een stapje opzij en dan controleert wederom alleen Bureau Objectief.

Horecazaken die niet meedoen aan de proef worden gewoon gecontroleerd door de gemeente. Bureau Objectief heeft zo'n project eerder gedaan in Utrecht. Hier zou deze methode voor een flinke stijging in de nalevingscijfers hebben gezorgd.

Schadelijk
Wethouder Floris Voorink, Handhaving, hoopt dat met deze samenwerking steeds meer ondernemers het verbod op het schenken van alcohol aan jongeren onder de 18 naleven. "We zijn als gemeente verantwoordelijk hierop toe te zien. Het drinken van alcohol op jonge leeftijd is schadelijk voor de hersenen. Deze zijn nog in ontwikkeling in de pubertijd. We gaan dit voorlopig een jaar doen en dan evalueren we hoe we verder gaan. Dit project draaien we naast de reguliere testkopersactie."

Op dit moment doen er twintig horecaondernemingen (in het centrum) mee. Maar andere horecabedrijven zijn welkom. Daarnaast kunnen ook sportverenigingen gebruik maken van deze samenwerking. Opvallend was juist bij controles door de Voedsel- en Warenautoriteit dat horecazaken in de regio zich wel heel behoorlijk aan de leeftijdsgrens hielden en sportclubs veel minder goed scoorden.

Uit de krant