Afbeelding
Foto: © Bastiaan Miché

Meldpunt voor huurklachten in Hilversum

Politiek

HILVERSUM - Dat er klachten zijn over huurkwesties is niet voor het eerst en zeker niet voor het laatst. Naar aanleiding van het verhaal over de nieuwe appartementen in het Noordse Bosje van vorige week in deze krant heeft SP Hilversum besloten een meldpunt te openen waar Hilversummers hun huurklachten kunnen indienen.

Wat de socialisten betreft loopt het nu de spuigaten uit in Hilversum. Na artikelen over nieuwbouwcomplexen met veel gebreken op de Verbindingslaan en het Noordse Bosje in De Gooi en Eembode én recent een reportage in Hart voor Nederland van SBS6 over het nieuwe gebouw aan de Dasselaarstraat, waar na de enorme regenbui van vrijdag 12 juli enorme lekkage was, is het tijd om in actie te komen.

Zeker ook omdat de SP zelf zegt met enige regelmaat klachten te ontvangen. "Recente publicaties in de media laten zien dat op verschillende sociale huurlocaties zaken met betrekking tot achterstallig onderhoud en gebreken spelen. De klachtafhandeling gaat zeer matig", meldt de SP.

Nu gaat de partij klachten over bijvoorbeeld achterstallig onderhoud, gebreken in de woningen, hoge servicekosten, klachtenafhandeling of woonoverlast verzamelen en er samen met de huurders mee aan het werk. Wie een melding wil maken, kan dat vanaf nu doen via huurklachten.hilversum@gmail.com.

Eerste klachten al binnen
Het e-mailadres is een paar dagen oud en de eerste klachten zijn al binnengekomen. Naast de meldingen bundelen, wil de SP de melders zo goed mogelijk helpen en ondersteunen. Dat kan bijvoorbeeld door ze door te verwijzen naar Huurteam Hilversum, ze te begeleiden naar de landelijke huurcommissie of te helpen binnen de gemeente.

"Meer dan eens komen er meldingen binnen. Mensen betalen een flinke huursom en mogen daarvoor wat verwachten. Zeker als het nieuw opgeleverde woningen betreft. Verschillende huurders verwachten duidelijkheid en actie van hun verhuurder als er iets mis is. Toch lijkt er van alles niet goed te gaan", stelt SP-raadslid Pierre van Rooden.

In actie 
Tevens kunnen de klachten aanleiding zijn om wethouder Jan Kastje van Wonen te bevragen over de huurklachten die betrekking hebben met de drie lokale woningcorporaties. De gemeente staat immers garant voor de (sociale) huurwoningen. "Als blijkt dat er een structureel probleem is dan wordt het tijd dat de wethouder Wonen in actie komt, want we maken prestatieafspraken met woningbouwcorporaties , aldus van Rooden.

"Ondanks dat de woningbouwcorporaties eerst verantwoordelijke zijn om problemen op te lossen, mag ook van de gemeente verwacht worden dat zij corporaties aanspreken op zaken die niet goed gaan", luidt zijn vervolg.

Geschrokken
De partij geeft aan dat ernstige huurklachten niet nieuw zijn. Wel zijn de socialisten geschrokken van de verhalen van bewoners op de Verbindingslaan en het Noordse Bosje. Zij geven aan dat er veel mis is op bouwkundig gebied in hun nieuwe appartementen. Zo zijn vloeren en muren scheef, stromen de douchebakken steeds over, zijn de gipsen wanden tussen de woningen te dun en gaan de rookmelders af door waterdamp. Daarnaast merken de huurders op tegen een muur aan te lopen als het gaat om tot een goede oplossing te komen.

"Dat is voor ons herkenbaar", zegt de SP'er. "Want we waren afgelopen jaren al eerder met en voor de huurders in contact of in actie. Dit gebeurde bijvoorbeeld in de Electro- en Bloemenbuurt, de Zeverijnflats, de Stalpaertstraat, van Linschotenlaan en Goudriaan. Samen optrekken en kennis delen kan nuttig zijn in dit soort gevallen. We hebben verschillende meldingen over leegstaande sociale huurwoningen gehad uit Kerkelanden, de Hilversumse Meent en de Bloemenbuurt. Meer dan eens worden die sociale huurwoningen opgeknapt en vervolgens verhuurt in de vrije sector, waardoor de voorraad broodnodige sociale huurwoningen afneemt."

Aanspreekpunt
Inmiddels lijkt er in de zaak van het Noordse Bosje beweging te komen. De Alliantie heeft al een aanspreekpunt aangesteld die alle klachten gaat verzamelen van de huishoudens waarin gebreken zouden zijn. Afgelopen week is contact gezocht met Huurteam Hilversum. De lokale huurwaakhond heeft klachten gehad van bewoners. Binnenkort gaan de twee met elkaar om de tafel zitten.

Uit de krant