De door de gemeente gewenste realisatie van parkeervoorzieningen in de hofjes in Kerkelanden doet veel stof opwaaien.
De door de gemeente gewenste realisatie van parkeervoorzieningen in de hofjes in Kerkelanden doet veel stof opwaaien. Foto: © Bastiaan Miché

Veel meer weerstand tegen uitbreiding parkeerplekken Kerkelandenhofjes

Buurt / wijk

HILVERSUM - Wat is de agenda van de gemeente om in de hofjes in Kerkelanden de parkeerfaciliteiten drastisch uit te breiden? Het beeld bij meerdere bewoners van deze wijk is dat ze vanuit het raadhuis coûte que coûte extra parkeervoorzieningen willen realiseren, ook al is daar lang niet altijd een meerderheid voor.

Vorige week berichtte deze krant over de weerstand tegen zestien extra parkeerplaatsen in het Calvijnhof. Vooral de binnenringbewoners, die het blik voor de deur krijgen als de plannen doorgaan, zijn verbaasd over de handelswijze van de gemeente. Bewoners gaven in de krant aan dat er een 'ondemocratisch proces' aan ten grondslag ligt om meer parkeerplekken te gaan realiseren.

Opgedrongen
Dit alles is volgens hen gebaseerd op de uitslag van een in februari gehouden leefbaarheidsenquête, waar de meerderheid van de 97 huishoudens bij lange na niet voor uitbreiding is. Het gevoel van een besluit dat hen opgedrongen wordt overheerst bij een deel van de hofbewoners, omdat bezwaar maken niet mogelijk is.

Vijf klachten
De gemeente zegt te hebben gehandeld naar aanleiding van meerdere klachten over parkeerdruk in de hofjes. Uit navraag blijken dit vijf geregistreerde klachten sinds 2016 te zijn. Daar voegt de gemeente wel aan toe dat de buurtcoördinatoren - nu Natascha Heerschop, voorheen Jaco Huisman - de voelsprieten van de buurt zijn. Zij zijn ook regelmatig aangesproken over de parkeerdruk.

Nachtelijke druk
Daarom is vervolgens een enquête uitgeschreven en een bewonersbijeenkomst geweest. Tevens strookt de uitbreidingswens met de parkeertellingen van de gemeente. Die geven aan dat de nachtelijke druk hoog is. Als de gemeente dit allemaal constateert, moet zij handelend optreden. In diverse brieven aan bezwaarmakers uit Kerkelanden meldt de gemeente dat een minimale respons op de vragenlijst geen vereiste is.

Rondrijden
Naar nu blijkt zijn de bewoners van het Calvijnhof niet de enigen die hier raar van opkijken. In het Janseniushof en het Lutherhof is het van hetzelfde laken een pak. Ook hier rijst de vraag wat nu een meerderheid is en welk probleem er nu eigenlijk opgelost moet worden. "Wij komen weleens 's avonds laat thuis. En ja, dan moet ik weleens rondrijden voor een parkeerplek, maar die is er altijd", meldt een Janseniushofbewoner.

Eigen inventarisatie
Van de 97 huishoudens hebben 25 de vragenlijst ingevuld. Hiervan geeft 64 procent aan dat er meer parkeergelegenheid moet komen. Inmiddels is een rondje langs de huizen gemaakt om te inventariseren wat het Janseniushof wil. Van de 75 bereikte huishoudens gaven er 52 aan tegen de uitbreiding te zijn van 27 parkeerplekken - dat waren er eerst 34. Twaalf waren voor en eenzelfde aantal had geen mening. Afgelopen donderdag is deze uitslag afgeleverd op het raadhuis en heeft wethouder Annette Wolthers van Bereikbaarheid en Parkeren als eindbestemming.

Lutherhof
Dat een enquête zou kunnen leiden tot uitbreiding van in eerste instantie 34 parkeerplaatsen was ook in het Lutherhof niet bekend. Ook hier worden de wenkbrauwen gefronst over de gebruikte argumentatie en cijfers. De gemeente baseert zich op klachten van de bewoners. Volgens een bewoner van het Lutherhof zou het in zijn wijkje maar om twee geregistreerde klachten sinds 2017 gaan. Dat is volgens de Hilversummer een zeer beperkt aantal en een dunne basis om op verder te gaan.

18,8 huishoudens
Van de 97 huishoudens hebben er in het Lutherhof 37 de vragenlijst ingevuld. Van hen geeft 51 procent aan meer parkeerplaatsen te willen (18,8 huishoudens in totaal). Deze uitslag, gekoppeld aan de gemeentelijke telling (nachtelijke parkeerdruk van 93 procent), bepaalt nu dat er 17 geplande voorzieningen aan de binnenring moeten komen.

Bewonersenquête
Een groep bewoners heeft begin juni zelf een bewonersenquête gehouden. Uit dit resultaat blijkt dat 66 van de 95 huishoudens (twee waren er onbewoond) een reactie hebben gegeven. Dertig vinden dat er meer parkeerplaatsen moeten komen in samenspraak met de bewoners, zes volgen het voorstel van de gemeente, 25 zijn tegen uitbreiding en vijf hebben geen mening.

Niet samen met bewoners
Maar samen met bewoners tot een oplossing komen is niet te realiseren, meldt de gemeente in een brief. "Reden hiervoor is dat bewoners bijvoorbeeld vaak voorstellen doen om parkeerplaatsen in plantsoenen aan te leggen. Dat is volgens de regels niet mogelijk", is te lezen.

Nieuwe vragen
Op nieuwe vragen van deze krant komt nu het antwoord dat uitbreiding van de gemeente niet noodzakelijk moet, ook al is die roep door de klachten, de uitslag van de enquête en de parkeertellingen duidelijk hoorbaar. Het is aan de bewoners om helder te maken dat de meerderheid tegen nieuwe voorzieningen is. Alle bewoners van de hofjes krijgen een brief met het definitieve ontwerp.

Toch mogelijkheid
Daarbij krijgen ze de mogelijkheid om voor of tegen uitbreiding van het aantal parkeerplaatsen in de binnenring te stemmen. Daarbij merkt de gemeente op dat het dit ontwerp met extra parkeerplaatsen is of helemaal geen nieuwe parkeerplekken. Bewoners van de hofjes kunnen een handtekeningenlijst inleveren. Als 50 procent plus één tegen het ontwerp is, dan is uitbreiding voor de komende vijf jaar van de baan.

Uit de krant