Belangstellenden kunnen kennis maken met virtuele tentoonstellingen.
Belangstellenden kunnen kennis maken met virtuele tentoonstellingen. Foto: Archieffoto: Bastiaan Miché

Culture instellingen het gehele weekend in de ban van media

Cultureel

HILVERSUM - Met een spectaculaire opening - en gastsprekers als Linda de Mol en Twan Huys - in de vernieuwde Studio 21 startte donderdagavond de Dutch Media Week. Voor het publiek zijn er komend weekend allerlei activiteiten, zowel in Beeld en Geluid als in het centrum.

Het hele weekend laten alle culturele instellingen in Hilversum zien waar hun werk raakt aan media of media aan hun werk. Museum Hilversum, Kunstenaarsvereniging GSA, de bibliotheek, Filmtheater Hilversum, De Vorstin, MCO, Dudok Architectuur Centrum, Beeld en Geluid en Globe stellen zaterdag hun deuren open. Ook creatieve bedrijven en op media gerichte technologische partijen presenteren hun werk.

Zo ervaren bezoekers het hele weekend in verschillende 'black boxes' de kracht en impact van media. Belangstellenden kunnen luisteren naar podcasts, zich verwonderen over VR-producties en zelf aan de slag bij een van de gratis workshops. Onder andere kan men, zowel zaterdag als zondag op de Kerkbrink, aanschuiven bij de Let's Rap-workshop of je eigen gifje knutselen. Ook op de Kerkbrink is een 'minibios' waar men een audioreis kan maken door honderd jaar radiohistorie. Belangstellenden krijgen bovendien een exclusief voorproefje van 'Stemfraude', een gloednieuw kijk- en hoorspel over de geschiedenis van radio, dat vanaf 6 november bij Beeld en Geluid te beleven is.

Ook kunstenaarsvereniging GSA exposeert tijdens Dutch Media Week. De galerie zal dit weekend haar eerste virtuele expositie aan Hilversum tonen. Met een 3D-bril loopt de bezoeker een virtuele museumruimte binnen waar meer dan vijftig kunstwerken te zien zijn. Deze expositie is te vinden in het gebouw links naast Filmtheater Hilversum. In samenwerking met Marcel Geraeds van Sololux en Vincent van der Geest, lid van de vereniging, is deze expositiemethode ontwikkeld. 

Zo kan op een attractieve manier op een klein oppervlak een volledige expositie neergezet worden. Het project is nog volop in ontwikkeling en tijdens Dutch Media Week is een pilotversie te zien. GSA verwacht in het eerste kwartaal van 2020 een definitieve versie te kunnen tonen waarin alle objecten in 3D te zien zijn. Dat gaat zover dat de lijst van het schilderij gevoelsmatig aanraakbaar is.

De kunstenaars van het Grafisch Atelier zijn ook van de partij. In de Gooische Brink staat hun pop-upimage-lab. Bezoekers kunnen combinaties maken van analoge en digitale technieken: kom drukken met Lego, maak een #slowtweet met letterpress of een gifje met oude gravures, is de oproep. De ontwerpers zijn hier dagelijks mee bezig en tonen hoe beeld werkt. In Beeld en Geluid is zondag nog het Familiefestival met verschillende workshops.

Beeld en Geluid organiseert Dutch Media Week, in nauwe samenwerking met de gemeente Hilversum en Hilversum Marketing. Kijk voor meer informatie op www.dutchmediaweek.nl/programma

Uit de krant