De Kwekerij met linksboven de stellage en rechtsonder het zitgedeelte.
De Kwekerij met linksboven de stellage en rechtsonder het zitgedeelte. Foto: Hilversum Marketing

Op en rond de Kwekerij moet vooral reuring ontstaan

Buurt / wijk

HILVERSUM - Dat het plan van Hilversum Marketing voor een levendige en groene invulling van het Stationsgebied tot de nodige ophef op social media leidt, is ook de initiatiefnemers opgevallen. De Kwekerij, zoals de ruimte gaat heten, moet een plek worden waar ruimte is voor ontmoeten, ondernemerschap en evenementen.

De onrust ontstond vorige week toen er een vergunning was aangevraagd voor de kap van twaalf bomen in het stationsgebied om plaats te maken voor drie reclameobjecten. Immers, een groene invulling is welkom, maar waarom dan twaalf bomen kappen?, was de vraag.

Het gaat overigens om een tijdelijke invulling (uitgangspunt drie jaar), totdat het stationsgebied met onder meer een ondergrondse fietsenstalling echt op de schop gaat.

Op de vraag hoeveel bomen er nu worden gekapt voor de realisatie van deze ontmoetingsplek, antwoordt directeur Jeroen Kreijkamp van Hilversum Marketing niet twaalf (zoals in de vergunningaanvraag staat) of zes (zoals hij eerder deze week aangaf), maar tien. 

Het gaat om bomen waarvan de stam een doorsnede heeft van nog geen tien centimeter. Daar was achteraf niet eens een vergunning voor nodig. Deze bomen zijn vorige week al weggehaald. De grote bomen rondom het grasveld blijven wel staan.

Verder gaat het ook niet om drie reclameborden, zoals in de vergunningaanvraag staat omschreven, maar om drie keer het logo 'de Kwekerij'. Bovendien wil Hilversum Marketing in het plan minimaal dertig bomen (deels in bakken, verplaatsbaar) aan het geheel toevoegen.

En dat geheel - met het grasveld als centrale plek - gaat opvallen, belooft Kreijkamp. Er moet reuring ontstaan. Zo komt er een houten stellage van 52 meter breed en 8 meter hoog aan de zijde van de Schapenkamp. Aan de stationskant komt een bomenrijk zitgedeelte. Het terrein is vanaf verschillende kanten toegankelijk.

De stellage of 'het grid' moet zorgen voor 'geborgenheid' op het grasveld', aldus Hilversum Marketing in de aanvraag. Hier kunnen ook ondernemers zich vestigen met een flexibele unit. Daarnaast zou het grid zich ook goed lenen voor evenementen, bijvoorbeeld het ophangen van een groot scherm voor een filmavond.

De realisatie van de Kwekerij moet pakweg 120.000 euro kosten. Kreijkamp hoopt dat de bouw eind dit jaar start en begin 2020 er staat. 


Uit de krant