Jeroen Pool (rechts) en andere vertegenwoordigers van HET protesteren voor het raadhuis.
Jeroen Pool (rechts) en andere vertegenwoordigers van HET protesteren voor het raadhuis. Foto: © Bastiaan Miché

Noodoproep van Hilversumse Energie Transitie

Algemeen

HILVERSUM - De maat is meer dan vol bij de Hilversumse Energie Transitie (HET). In navolging van 2015 wil de lokale energiecoöperatie in Oost het tweede elektrische deelautoproject starten. Dat is onderdeel van de afspraak die is gemaakt met de gemeente, maar die geeft op meerdere fronten niet thuis. Omdat het project nu in gevaar komt, heeft HET een duidelijke noodoproep gedaan aan de politiek.

In woord en gebaar heeft de lokale energiecoöperatie van zich laten horen woensdagavond. Jeroen Pool, coördinator bij HET en Witho Oost, projectleider elektrische deelauto's, spuiden hun grieven als inspreker bij de commissie Duurzaamheid en Bereikbaarheid. Even daarvoor stonden ze letterlijk en figuurlijk bij de gemeente op de stoep. Met T-shirts, spandoeken en toeterende deelauto's die de weg naar het raadhuis blokkeerden, liet de boze 'energieboer' van zich horen.

Duurt lang
Vorig jaar sloot HET een zogeheten green deal met de gemeente. Hierin is vastgelegd dat er in 2020 twintig elektrische deelauto's van de coöperatie rondrijden in Hilversum. Doordat de gemeente vorig jaar al laat over de brug kwam met het geld startte HET in april dit jaar pas in postcodegebied 1215 met het eerste project. Nu is het tijd om in Oost (1221 en 1223) te starten. Animo is er. Veertig mensen hebben zich aangemeld, maar doordat het allemaal zo lang duurt, is volgens Pool de helft al afgehaakt.

Onduidelijk
Om onduidelijke redenen voor HET is het wachten op de vergunningen en opnieuw de benodigde euro's. “Als het aan ons ligt, halen wij die ’20 in 2020’. Maar de gemeente vertraagt de zaak en loopt een half jaar achter met het uitbetalen van de afgesproken middelen. Ik moet wel mijn mensen betalen en dat geldt ook voor de auto’s. Voor HET is een half jaar overbruggen echt een grote uitdaging.”

Dertien maanden
Daarnaast vindt de coördinator het vervelend dat de coöperatie niet waar kan maken wat zij belooft. Dat leidt tot reputatieschade en desinteresse voor een project dat juist moet bijdragen aan een energieneutraal Hilversum.Tevens is de vraag waarom het dertien maanden moet duren voordat er een laadpaal is. 

Wagen volgt paal
"Daar kunnen we toch niet op wachten?", stelt Pool. Het heeft al geleid tot twee 'weesauto's' zonder laadpaal van HET. Wat hem betreft moet de gemeente veel actiever zijn in het realiseren van oplaadplekken. Het uitgangspunt is verkeerd: het moet 'wagen volgt paal' worden in plaats van 'paal volgt wagen'. 

Steeds erger
En betere handhaving bij de HET-oplaadplekken is gewenst. Daar zijn volgens Pool ook afspraken over gemaakt, maar er wordt niet gecontroleerd. Doordat er geen handhaving is gebruiken automobilisten hun wagen op deze speciale parkeerplaats van HET. "De laatste weken wordt het steeds erger", geeft de coördinator aan.

Kaas
De elektrische auto elders parkeren is geen optie, omdat de wagen alleen met de app af te sluiten is op de daarvoor bestemde oplaadplek. Het zou gaan om een gebrek aan handhavingscapaciteit. Daar gelooft Pool weinig van. "Zet jouw auto even op de Gijsbrecht dan is het stuk kaas dat je snel koopt ineens 90 euro duurder geworden."

In gesprek
De gemeente zegt met HET in gesprek te zijn en te blijven.



Uit de krant