De Gooische Brink is in andere handen. Welke impuls moet deze winkelstraat, met de nodige leegstand, krijgen?
De Gooische Brink is in andere handen. Welke impuls moet deze winkelstraat, met de nodige leegstand, krijgen? Foto: © Bastiaan Miché

Besef aanwakkeren om gezamenlijk iets moois te maken van centrum

Bedrijven

HILVERSUM - Tijd om somber te zijn is er niet en dat is helemaal niet nodig. Volgens centrummanager Kjeld Vosjan gaat het in Hilversum relatief goed. De bezoekersaantallen zijn in het eerste halfjaar van 2019 ten opzichte van 2018 toegenomen. Meer winkelend publiek en de wil om te investeren in het centrum is er ook nog steeds. 

Meest recente bewijs daarvan is de verkoop van de Gooische Brink. Syntrus Achmea heeft deze winkelstraat van de hand gedaan aan drie lokale ondernemers. Daarnaast gaan de deuren van nieuwe winkels open. De centrummanager noemt Jim James en de Esprit als voorbeelden.

Steenkoud
Samen met Marcel Schevers, van Van Schijndel Schoenen en Stichting Centrum Hilversum, benadrukt Vosjan dat van het centrum iets heel moois is te maken. Soms lijkt dat besef niet aanwezig. Hilversum heeft veel plussen. Zo somt de centrummanager op dat het kleinere en minder gehaaste Hilversum zeker kansen biedt tussen Amsterdam en Utrecht en at er goede voorzieningen zijn. "Het is een dorp met stedelijke allure", voegt hij eraan toe in het steenkoude voormalige onderkomen van de C&A waar de stichting de netwerkbijeenkomst dinsdagavond verzorgt.

In je eentje
Naast werken aan de leegstand, een grote doorn in het oog, is het vooral belangrijk om met elkaar de schouders eronder te zetten. Dat lijkt nog niet bij iedereen te zijn doorgedrongen, constateert Schevers aan het begin van de sessie. Op persoonlijke titel zegt hij het te betreuren dat de opkomst bij de netwerkbijeenkomst laag is. "We hebben elkaar keihard nodig om de consumenten hier te houden, want in je eentje begin je niks", geeft hij aan in het openingswoord.

Merk
Hij roept de ruim veertig aanwezigen, die hij roemt om hun komst, op om het verhaal en het belang van met elkaar aan de slag gaan voor een sterker winkelgebied uit te dragen.Het tweede speerpunt in 2020 is het verder uitbouwen van het merk Hilversum. Of zoals dat in jargon heet: de branding moet beter vertaald worden.

Identiteit
Daarbij gaat het om de identiteit. Hilversum is de mediastad van Nederland en dat is ook voor ondernemers de koers die zij moeten gaan varen. Het hebben van een duidelijk eigen en onderscheidend DNA is essentieel. Dat is een van de boodschappen die Harry Bijl van INretail, de grootste brancheorganisatie in retail non-food, meegeeft tijdens zijn presentatie over hoe ondernemen er in 2030 uitziet. Die boodschap heeft de Hilversumse stichting voor deze bijeenkomst zich al goed in de oren geknoopt.

Onbalans
Uit de terugblik van 2019 blijkt dat ondernemers vraagtekens plaatsen bij de groei van (dag)horeca. Raakt daarmee het aanbod in het centrum niet in onbalans? Blijft Hilversum nog wel aantrekkelijk als winkelgebied?

Booming
Andere belangrijke vraag is hoe de ondernemers kunnen profiteren van de grote interesse die er is voor de zaken op en rond het Marktplein. "Het voelt alsof het daar booming is en dat we er aan deze kant van het centrum harder voor moeten werken", geeft Vosjan aan.

Stationsplein
Toekomstige zorgen zijn er ook. Is het wel verstandig om straks meer winkelmeters te realiseren op het vernieuwde Stationsplein. "Toevoegen van retail daar zou weleens desastreus kunnen zijn", zegt een aanwezige ondernemer. Belangrijk is om hierover in gesprek te blijven met de gemeente.

Gooische Brink
Goed weten wat je wilt en wat er nodig is om verder te bouwen. Daar gaat het om. Op de vraag wat de nieuwe eigenaren van de Gooische Brink moeten doen, luidt het antwoord van Bijl om er vooral geen nieuwe winkels te realiseren. Er moet reuring ontstaan. Omdat er een teveel aan winkels is (in Nederland) adviseert hij om in deze winkelstraat horeca, werkplekken en woningen te realiseren.

Uit de krant