Wethouders Jan Kastje en Arno Scheepers op de plek waar automobilisten biodiesel kunnen tanken.
Wethouders Jan Kastje en Arno Scheepers op de plek waar automobilisten biodiesel kunnen tanken. Foto: Archieffoto: Bastiaan Miché

Hilversumse politiek wil dat vuilniswagens GAD zo snel als kan op biodiesel rijden

Natuur en Milieu

HILVERSUM - Het is misschien een bescheiden stap, maar iedere stap help. Met die gedachte kwamen vier partijen in de Hilversumse gemeenteraad deze week met het voorstel voor een onderzoek of vuilniswagens van de GAD voortaan op biodiesel kunnen rijden. 

Het voorstel kreeg vervolgens steun van de overige politieke partijen én milieuwethouder Jan Kastje. Hij had onlangs met collega Arno Scheepers de pomp waar dieselrijders voortaan duurzaam kunnen tanken geopend - ook de Tomingroep tankt hier nu - en was enthousiast. 

Van een kleine stap, zoals de verschillende raadsleden het omschreven, was in de ogen van de wethouder dan ook totaal geen sprake. De duurzaamheidswinst van biodiesel (of blauwe diesel) is enorm, aldus Kastje.

Neste MY Renewable Diesel, zoals de naam officieel luidt, is gemaakt van 100 procent hernieuwbare grondstoffen. Met deze fossielvrije en emissiearme diesel wordt de CO2-uitstoot van dieselvoertuigen volgens de betrokkenen tot maar liefst 90 procent verminderd. 

Voor Hart voor Hilversum, D66, GroenLinks en Hilversums Belang reden om het 'vuilniswagenvoorstel' in te dien. Het rijden op blauwe diesel draagt immers bij aan het verminderen van de opwarming van de aarde. Enige puntje van kritiek kwam van de SP. Raadslid Pierre van Rooden vond het gegeven dat op slechts één locatie in Hilversum biodiesel kan worden getankt, aan de magere kant. 

Het verzoek aan de wethouder was daarom om met de overige Gooise gemeenten te onderzoeken of de vuilniswagens van de GAD in het vervolg op blauwe diesel kunnen rijden en of dit financieel haalbaar is. Zo ja, is het verzoek om zo snel mogelijk op blauwe diesel over te schakelen als alternatief voor het huidige dieselgebruik. Is het (financieel) niet haalbaar, dient het tarief van de afvalstoffenheffing te worden aangepast tot het niveau waarop de extra brandstofkosten gedekt kunnen worden. 

Uit de krant