Afbeelding
Foto's: Bastiaan Miché

Werken aan verkeersveiligheid is in Hilversum een 'neverending story'

Politiek

HILVERSUM - Voordat de HOV-klus op de Oosterengweg eind maart begint, maakt Hilversum nog snel drie kruispunten veiliger. Daarmee is de hele top tien van linke plekjes afgerond, al wachten direct andere werkzaamheden.

Hilversummers en het verkeer zijn als Nederlanders en het weer; er is altijd wel wat te mopperen. Bij de gemeente realiseren ze zich dat het wegennet, de veiligheid en de bereikbaarheid een continu doorgaand verhaal is, maar dat het zeker prioriteit heeft en dat verkeerszaken of verkeerssituaties zo goed mogelijk worden aangepakt of opgelost. "Het blijft wel een beetje rommelen in de marge."

Het is grauw en fris deze morgen. Met wethouder Annette Wolthers van verkeer en medewerkers van de Vliegende Brigade - de crew die afgaat op meldingen en klachten over verkeerssituaties - maken we een rondje langs drie verkeerhotspots. Deze gaan binnenkort, nog voordat de HOV-klus op de Oosterengweg begint, kortstondig op de schop. 

Het zijn de laatste drie onveilige plekken van de oude top tien. Als deze locaties aan de beurt zijn geweest, dan volgt er een nieuwe lijst. 'Want' zo stelt Wolthers: 'verkeer is een neverending story'. Dat is een duidelijke les die de D66-bestuurder heeft geleerd in dik anderhalf jaar aan de verkeersknoppen mogen zitten in Hilversum.

Veel emotie
Net als het kappen van bomen zorgt verkeer voor veel emotie. Het leeft enorm, bevestigen de vertegenwoordigers van de gemeente. Soms komt er bij de Hilversummers cynisme om de hoek kijken. Hoewel ze verkeerszaken melden, hebben ze weinig fiducie in een goede en als het kan snelle aanpak. Tijdens de wandeling naar het kruispunt Minckelersstraat-Pelikaanstraat en de Kleine Drift vertelt Wolthers over een bewoonster die een klacht had ingediend over de onveilige oversteek voor fietsers waar we naar op weg zijn. 

Tegen de wethouder liet ze telefonisch iets vallen in de trant dat ze niet geloofde dat de gemeente het snel zou oppikken. "Toen de eerste schop de grond in ging, heb ik haar meteen gebeld, want ik had haar gegevens genoteerd in mijn schriftje. Dat we er mee aan de slag gingen en ook best snel; daar stond ze toch wel van te kijken", zegt de wethouder tevreden.

Niet meer diagonaal
Op deze kruising bij de Sint Josephkerk zijn al wijzigingen aangebracht. Fietsers hoeven nu niet meer diagonaal over te stekken, wat ze een gevoel gaf van tegen het verkeer in te moeten rijden. Nu kunnen de fietsers zich veilig in het midden - tussen twee heuvels - opstellen. Helemaal klaar is de klus nog niet. Het asfalt krijgt bijvoorbeeld nog een rode coatinglaag en aan de kant van de Pelikaanstraat krijgt de stoep nog een schuine kant. Dit is een 'tweedehandsje', want deze is over van de Koninginneweg.

(Tekst gaat verder onder de foto)


Als eerste gaat de gemeente het lastige kruispunt Melkpad-Naarderstraat aanpakken (foto boven). De werkzaamheden beginnen in de krokusvakantie. Veel klachten zijn binnengekomen over het oversteken. Voetgangers moeten nu nog in één keer twee rijbanen over. Op de Naarderstraat, dit stuk dat in 2016 nog rigoureus op de schop ging, komt nu een middeneiland met zebrapaden. Voor deze voorziening is plek, maar daarvoor moet er wel ruimte weggehaald worden in het plantsoen, luidt de mededeling. De bocht van het Melkpad naar de Naarderstraat wordt minder haaks, waardoor automobilisten moeten afremmen.

Direct na deze opknapbeurt is de gevaarlijke kruising Kleine Drift-Zuiderweg (foto hieronder) aan de beurt. Dat is begin maart. Net zoals bij de andere twee hotspots heeft de gemeente met de provincie Noord-Holland, de politie Midden-Nederland, bewoners en ondernemers gekeken naar de meest ideale oplossing voor dit kruispunt. Die is soms moeilijk te vinden, omdat 'we het moeten doen met de bestaande infrastructuur', is de verklaring. 

(Tekst gaat verder onder de foto)


Meest belangrijke veranderingen zijn het verleggen van de verkeersdrempels op de Kleine Drift en de Zuiderweg. Die komen dichter tegen het rode fietspad aan te liggen, waardoor de snelheid er bij het gemotoriseerde verkeer uit gaat. En de rode rijloper laat de gemeente meer uitbuigen de Kleine Drift in, zodat de weggebruikers beter zicht krijgen.

Omdat de verkeersklus nooit stopt, maakt de gemeente dit jaar een nieuwe top tien. Die rangorde wordt bepaald op basis van de ongevallenanalyse, de meldingen van subjectieve onveiligheid van inwoners en straten die 30 kilometer-zones zijn geworden.

Uit de krant